Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 23 maja 2022

#recenzjePi "WYSPA SACHALIN notatki z podróży" Anton Czechow

Przyznaję... z tą książką mi trochę zeszło... z przyczyn różnych. Pierwszą był fakt, że od wiadomego czasu unikam wszystkiego co ruskie. Drugą - to trudny temat, przygnębiający, straszny. Anton Czechow miał ogromny talent, znałam jego książki, opowiadania i zawsze lubiłam jego pióro. Tutaj także nie zawodzi i w odróżnieniu od innych wielkich rosyjskich pisarzy, typu Dostojewski, Bułhakow - obnażał ruską tyranię, okrucieństwo, zamordyzm. Cóż... inni wielbili "wielką rosję" - oczywiście nie odmawiam im talentu, czytałam ich dzieła i zachwycałam się, ale... to "ale" zdaje się być ALE trzeba BYĆ CZŁOWIEKIEM, by zasłużyć na oklaski.

WYSPA SACHALIN jest reportażem, świetną pracą dziennikarską - mocna rzecz. Czechow pisze bezkompromisowo, pewnie, prawdziwie. Siłą tej książki jest fakt, że autor jest świadkiem tych okropności. To bez wątpienia wyjątkowe świadectwo.
Ta WYSPA, ten pierwowzór Gułagu, to piekło dla zesłańców, więźniów - to kropla, w której odbija się historia ruskiego miru. Wstrząsające - można rzec... lecz przecież nic się nie zmieniło. Tam tak zawsze było, tam tak jest nadal. Interesy z nimi? Zbrodnia.


Mi brak słów, już nie ma co pisać. Jeśli jesteście ciekawi mojego zdania, moich opinii - to one były takie same przed tą piekielną wojną, jak i teraz. Jest to świadectwo, że skoro ktoś tak malutki jak ja widział - to nie widzieli tego wielcy? Nie sądzę. W wielu recenzjach z poprzednich lat wspominałam czasem o Rosji i o ślepym zachwycie zachodu Moskwą. Niech się dalej zachwycają. Nie się zachwycają...


Książka oczywiście jest świetnie wydana. Zysk i S-ka nie zawodzi, to marka, którą szanuję i jedno z moich ulubionych wydawnictw. Zawsze proponują coś ciekawego i mam wrażenie, że w ich ofercie każdy znajdzie coś dla siebie.

potworna rzeczywistość - było i jest
7/10
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π

12 komentarzy:

  1. Nie popieram odżegnywania się od wszystkiego, co ruskie, w końcu sztuka i literatura wszędzie mają podobne przesłanie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zgadzam się... choć warto poznać poglądy twórców. Ja na tę chwilę sobie odpuszczam, zwłaszcza, że wiele czytałam, więc mogę powiedzieć sobie przynajmniej na teraz dość

      Usuń
  2. Nie znam tej ksiązki, wydaje mi się, że byłaby dla mnie ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  3. So interesting. You do find some true treasures to share.

    OdpowiedzUsuń
  4. A great way to look back at history. Thank you so much.

    OdpowiedzUsuń
  5. Dawno nie czytałam dobrego reportażu, więc może skuszę się na tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  6. Koniecznie muszę przeczytać ten reportaż. Dużo o nim wcześniej nie słyszałam.
    Dostojewski i Bułhakow za to obnażali rosyjski system.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń