Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 12 maja 2022

#recenzjePi "CHWIEJNYM KROKIEM jak przypadki wpływają na nasz los" Leonard Mlodinow

Leonard Mlodinow był mi znany z jego wspomnieniowej książki o Stephenie Hawkingu OPOWIEŚCI O PRZYJAŹNI I FIZYCE - nabrałam do niego zaufania i gdy zobaczyłam CHWIEJNYM KROKIEM (która to książka już z tytułu kusi) pomyślałam: dlaczego nie.


Ta pozycja dobitnie pokazuje, że przypadki mają wpływ na nasze życie i najlepiej jak to zrozumiemy szybko i się z tym pogodzimy. Mlodinow to naukowiec, fizyk teoretyczny, który pragnie dowodów i wyciąga wnioski. Lubię takie książki - otwierają oczy na ważne sprawy i - jak w przypadku CHWIEJNYM KROKIEM - uczą godzenia się z rzeczywistością, ale także pokazują drogi wyjścia.


Najlepsze w tej książce jest to, że napisano ją dla każdego. Wystarczy, że człowiek poświęci jej swój czas, a opisane kwestie staną się zrozumiałe i będziemy mogli o nich długo dyskutować. Nie wiem, czy jestem zadowolona z tego, czego się dowiedziałam z niej do tej pory - tylko, że życie nie gwarantuje nam zadowolenia, ono gwarantuje nam tylko, że jesteśmy... póki być przestaniemy.


JAK PRZYPADKI WPŁYWAJĄ NA NASZ LOS, to trochę naukowa, trochę filozoficzna rozprawa o losowości. To, kim jesteśmy taż jest losem wyciągniętym na oślep. Spadliśmy na Ziemię bez decyzji "chcę żyć", bez "wybieram ten dom, to miejsce, tę rodzinę". Jesteśmy - i to poniekąd musi nam wystarczyć. Z jednej strony to piękne - z drugiej przerażające... chociaż, czy to co przerażające nie może być piękne?


Leonard Mlodinow sprytnie obnaża mechanizmy, którym poddaje nas świat. Czasem mamy jakiś wpływ, lub ładniej mówiąc "wybór" - przecież jesteśmy wolni... jesteśmy? Lecz bywa tak, że wybór to złudzenie, a wyrok jest sprawą przypadku.


Bardzo ciekawa pozycja, po którą warto sięgnąć - z czystej ciekawości. Ja ją sobie podczytuję, zaglądam do niej, gdy mam ochotę sprawdzić, jak chwiejny jest mój krok. Ogólnie polecam - dawkujcie sobie ją i cieszcie się przypadkowymi odkryciami.

z baru wyszliśmy na świat chwiejnym krokiem
7/10
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π

16 komentarzy: