Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 14 marca 2021

#recenzjePi "Przygoda w Greenglass House" Kate Milford


REWELACJA! Przepadałam w tej książce! To znakomita opowieść, która łączy w sobie dickensowskie rozmiłowanie do barwnych opisów i błyszczących szczegółów z aferą w stylu Agathy Christie. Chociaż to połączenie może wydawać się nieco dziwaczne, tutaj gra jak Chopin na pianinie.

Bohaterowie są wyraziści, świetnie napisani. Moją ulubienicą jest Meddy (i była nią od samego początku do samego, fenomenalnego końca). Bardzo polubiłam Milo, który jest postacią skomplikowaną, zmagającą się z faktem, że jest adoptowany i nie wie nic o swoich biologicznych rodzicach. Już przez to, przez psychologiczne, mistrzowskie rozpracowanie problemu jakim jest szukanie swojego miejsca w świecie, odpowiedzi na pytania: kim jestem? i skąd pochodzę?, oraz gdzie jest mój dom? sprawia, że ta książka jest cenna, a nawet bezcenna. Mamy tu dodatkową trudność, ponieważ Milo wygląda inaczej niż wszyscy - jest Chińczykiem. Dziecko, które musi odnaleźć się w świecie, w którym nic nie jest... powiedzmy, że nie jest "normalne", sięga po ponadczasową broń - wyobraźnię.
Jednak moim ukochanym bohaterem i jednocześnie GŁÓWNYM bohaterem jest tytułowy Greenglass House, czyli dom wyjątkowy, zajazd dla przemytników, miejsce niezwykłe, owianie tajemnicą, pełne ukrytych skarbów i... duchów. Posiadłość, która jest domem Milo i jego rodziców skrzypi, trzeszczy, mówi, czasem krzyczy, ale dla domowników jest wyrozumiała i na oko widać, że ich kocha.



Katie Milford stworzyła niesamowity klimat, a zagadka, którą rozwiązujemy razem z Milo i Meddy nie ma w sobie nic z banału. To mądra opowieść o przyjaźni, rodzicielstwie, nietypowym dzieciństwie, poświęceniu i odwadze. Pisarka zachwyciła mnie... właściwie wszystkim. Mamy tu cudowne słownictwo, które pobudza wyobraźnię : przechera, wagabunda, watażka, poganiacz... (wielkie brawa dla tłumaczki Anny Anity Wichy). Jednak moje serce skradł inny zabieg fabularny, a mianowicie opowieści w opowieści. Milo wpada na pomysł (który nie do końca był jego, ale on go wyartykułował), by wszyscy goście opowiedzieli po jednej historii, a musicie wiedzieć, że goście, którzy przebywają w Greenglass House, nie są zwyczajni - są DZIWNI. Każda z postaci ukrywa jakąś tajemnicę, która związana jest z Zajazdem Greenglass. Jakie tu mamy smakowite historie, od legend do wspomnień, aż po opowieści o duchach, a wszystko to, nawet najbardziej nieprawdopodobne, zdaje się być prawdziwe.



Autorka doskonale wyczuwa, kiedy ma na dworze zagrzmieć, kiedy ma błysnąć, kiedy prąd ma wysiąść, a kiedy ma padać śnieg. Ja jestem oczarowana: językiem, wielką skarbnicą różnych podań, galerią postaci, wykreowaną atmosferą, poruszanymi problemami i brakiem moralizatorstwa - to jest po prostu świetna książka i nie mogę się doczekać, jak sięgnę po następne tomy.
Na koniec wypada wspomnieć o wydaniu. Jestem dumna, że nasze, polskie wydanie jest najładniejsze (przeglądałam na goodreads wszystkie i nasze wymiata). Ilustrację na okładce wykonał Maciej Szymanowicz, a :Dwukropek jak zawsze spisał się na złoty medal.

dziwni goście, tajemniczy dom i dwoje dzieci, które odkryją sekrety - także swoje
8/10
tom 1
seria Greenglass House
Wydawnictwo :Dwukropek
π



79 komentarzy:

  1. Wiedziałam, że Ci się spodoba a w kwietniu ma być IV tom :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. właśnie widziałam - postaram się zapoznać z całą serią :)

      Usuń
    2. Na pewno Ci się uda :)

      Usuń
    3. Uda się :)

      A potem Witerhouse?
      Seria Zbrodnia nie przystoi damie też kusi? ;)

      Usuń
    4. Byłoby super. Winterhouse właśnie czytam.

      Usuń
    5. Pierwszą część? Nie kończysz Grenglass.. A wiesz, że wyjdzie kolejny - osttani tom? ;)

      Usuń
    6. Będę chciała kontynuować Greenglass ale jeszcze nie mam u siebie kolejnych tomów. 😊

      Usuń
    7. Jestem ciekawa jaka książka będzie po Winterhouse :)

      PS Zbrodnia niezbyt elegancka też kusi? :)

      Usuń
    8. Oj tak. Bardzo kusi. Myślę nad tą serią. Słyszałam same zachwyty

      Usuń
    9. A ja różme opinie :)

      Masz w planach? :)

      Usuń
    10. Chciałabym 😊 zobaczymy jak będzie

      Usuń
    11. Pewnie przeczytasz wszystkie ;)

      Usuń
    12. Wydawnictwo Ciebie zauwazyło i na pewno docenia :)
      Zazdroszczę <3

      Usuń
    13. Dziękuję ❤ bardzo się ucieszyłam

      Usuń
    14. dziękuję :)
      ps to wspaniałe, że nie tylko są możliwe współprace - ale i nowe znajomości - bardzo cenię sobie kontakt z Tobą :)

      Usuń
    15. Miło mi. Ja także bardzo się ciesze, że Ciebie poznałam <3

      PS teraz będę recenzować książki, które Dwukropek wysłał mi w prezencie... nie spodziewałam się tych tytułów ;)

      Usuń
    16. O! Ale SUPER :) Świetna wiadomość :)

      Usuń
    17. Miało być co innego co innego zapowiadali ale doszło do pomyłki w magazynie i wyszło jak wyszło ;)

      Usuń
    18. Bywa ale i tak opisze ;)

      Usuń
    19. :) :Dwukropek ma same fajne :)

      Usuń
    20. no nie wiem... może OSTATNIA TCHNĄCA MAGIĄ była dość słaba, ale jak tak zerkam, to wszystkie ich książki zapowiadają się przynajmniej ciekawie :)

      Usuń
    21. Śledztwa Panny Rose i Kamerdynerzy także? ;)

      Usuń
    22. nie wiem - nie czytałam, ale śledztwa mnie interesują :) może być ciekawe

      Usuń
    23. Proooooooooooszę skuś się <3

      Usuń
    24. PS odpisałam u siebie i wspomniałam o tej serii :)

      Usuń
    25. Hura!!! :D

      Koty zainteresowały? :D

      Usuń
    26. Wiadomo 😂 ale ogólnie ciekawość się obudziła 😊❤

      Usuń
    27. Wspominałaś u mnie ze ta seria wcześniej Ciebie kusiła :)

      Usuń
    28. tak - nawet o nią pisałam, chyba ponowię prośbę :)

      Usuń
    29. Już przeczytałaś wszystko od Dwukropka? Dostałaś odpowiedź? :)

      Usuń
    30. Jeszcze nie. I jeszcze nie dostałam odpowiedzi 😊 czekam

      Usuń
    31. Daj znać co i jak :)

      Usuń
    32. Dziękuję <3

      Ja chciałabym przeczytać PIeśni kontynentu

      Usuń
    33. ;)

      Wiem co teraz bedziesz rcenzowąć :)

      Usuń
    34. Och te Pieśni mnie kuszą naprawdę... a wiedziałaś, że bedzie 4 tom z omawianej w tym wpisie serii? :)

      Usuń
    35. tak - wiem :) jestem ciekawa całości

      Usuń
    36. Masz kolejne tomy? :)

      Usuń
    37. nie - niestety nie, ale może będą :) zobaczy się

      Usuń
    38. Chyba jednak nie będę recenzować całej serii. Ale to nic. Może kiedyś.

      Usuń
    39. \nie... dlaczego? ;( A pierwszy tom?

      Usuń
    40. na tę chwilę trudno powiedzieć... ale to nic :) czas pokarze :)

      Usuń
    41. Jeszcze nic nie masz? :)

      Usuń
    42. A coś zamawialaś tak? Nie odpisali?

      Usuń
  2. Brawo rodzimy rynek wydawniczy!

    OdpowiedzUsuń
  3. Przekonałaś mnie, zapoluję ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo się cieszę - będziesz zadowolona, bo to świetna książka

      Usuń
  4. Słyszałam dobre rzeczy o tej autorce. Nie czytalam, ale jest kuszące. Zobaczę 8jest w mojej bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  5. Zapowiada się ciekawie :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Wszystkich książek świata nie przeczytam, choć piszesz o niej zachęcająca, to nie wiem czy po nią sięgnę.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  7. Już sama okładka jest kusząca, a treść jeszcze bardziej. Muszę kiedyś przeczytać. :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ta seria już mi się gdzieś przewijała w przestworzach Internetu, ale jakoś nie interesowałam się nią zbyt szczególnie. Dzięki Tobie zainteresowałam się nią bardziej (tym bardziej, że lubię Dickensa) i możliwe, że nawet po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To świetna książka. Ja czytałam ją z ogromną przyjemnością.

      Usuń
  9. Po takiej recenzji nie przejdę obok tej serii obojętnie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wspaniale ❤❤❤ cudowna książka i myślę, że taka będzie cała seria.

      Usuń
  10. To bedzie bardzo dobry wybor, na pewno siegne po nia. Okladka cudowna.

    OdpowiedzUsuń