Łączna liczba wyświetleń

piątek, 12 listopada 2021

#recenzjePi "PLUS MINUS podręcznik do myślenia" Janusz Kapusta


Po przeczytaniu PION POZIOM, czyli drugiego tomu PODRĘCZNIKA DO MYŚLENIA Janusza Kapusty, bardzo chciałam poznać tom pierwszy PLUS MINUS - i oto poznałam. Kolejność w przypadku tego zestawu nie ma znaczenia - jest dowolna. Trudno też powiedzieć, że te książki się przeczytało, bo one są bardziej niż do przeczytania - są do przemyślenia... więc przemyślałam oba tomy, choć nadal zostało mi sporo do wymyślenia.



PLUS MINUS ma dokładnie taką samą konstrukcję jak PION POZIOM, o którym niedawno pisałam. Jest to imponujący zestaw rysunków z krótkim tekstem, które Janusz Kapusta wykonywał dla Rzeczpospolitej. To niezwykle kreatywny człowiek, który niby ilustruje banały, ale te banały w połączeniu dają piorunujący efekt. Są myśli lżejsze, łatwiejsze i zrozumialsze jak "NIE OD NAS ZALEŻY, KIM SIĘ RODZIMY, OD NAS - KIM UMIERAMY", jak i trudniejsze, wymagające skupienia i paru chwil, albo i parunastu jak "OBCY WSZECHŚWIAT WE WNĘTRZU OKA STAJE SIĘ NASZYM DOMEM". W tych zdaniach każdy widzi inną opowieść - swoją... i to jest genialne.




Rysownik jest jednak nie tylko duszą artystyczną, ale i umysłem ścisłym, co sprawia, że wszystko zyskuje na wartości, bo nie opiera się wyłącznie na abstrakcjach, urojeniach humanisty, ale na prawach rządzących życiem, wszechświatem - to pokrzepiające.




Książka jest świetnie wydana - podobnie jak PION POZIOM i bardzo przyjemnie się ją czyta. Jest elegancka, prosta a zarazem tematycznie zróżnicowana. To co łączy wszystkie obrazki to dziwna postać - która może być każdym i jest każdym - także Tobą... mną.

PLUS myślenie MINUS urojenie RÓWNA SIĘ korzyść dla czytelnika
8/10
tom 1
seria PODRĘCZNIK DO MYŚLENIA
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π


13 komentarzy:

  1. Ciekawe pozycje i ciekawa, krótka, acz treściwa opinia! Ja sama nie lubię tego typu pozycji, bo wolę książki, które nie wymagają ode mnie myślenia - preferuję prostą, nieskomplikowaną rozrywkę ;). Niemniej super, że dla Ciebie to była wartościowa lektura

    OdpowiedzUsuń
  2. Kolejna, ciekawa publikacja. U Ciebie zawsze same perełki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dziękuję :) cieszę się, że wpadasz u mnie na coś, co Ci się podoba :)

      Usuń
  3. Co prawda na razie nie planuję lektury tej książki, ale przyznam, że ta publikacja ma coś w sobie :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. mam nadzieję, że kiedyś wpadnie Ci w ręce :) warto

      Usuń
  4. Such a beautiful review ❤ Love the autumn vibe too.

    OdpowiedzUsuń
  5. Ano własnie, popatrzyłam na okładke i od razu mi się przypomniała tamta część :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Oh, those think books are always the ones to keep. Great literary stuff, my friend...��

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię takie książki z duszą. Doceniam gdy tomy nie trzeba czyta w konkretnej kolejności.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń