Łączna liczba wyświetleń

sobota, 6 listopada 2021

#recenzjePi "ALKOHOLOWE DZIEJE POLSKI czasy PRL-u" Jerzy Besala


Po raz pierwszy zetknęłam się z serią Jerzego Besali ALKOHOLOWE DZIEJE POLSKI w czwartym tomie "Dwie okupacje 1939-1945" i byłam zachwycona - nadal jestem. Tak więc, gdy tylko usłyszałam, że wychodzi kolejna część, tym razem CZASY PRL-U zaraz wiedziałam, że chcę ją mieć u siebie. I mam!


Są to idealne książki dla zarówno maniaków historii, jak i tych, którzy nie są przekonani, może niekoniecznie... ale tutaj się przekonają, że historia jest wyborną opowiadaczką. Są to doskonałe pozycja do podczytywania, tu każdy nowy rozdział, podrozdział odkrywa przed nami coraz to ciekawsze, nieznane, fascynujące zakamarki przeszłości. Wszystko to okraszone jest alkoholem... ale jest to pewien zabieg, element przyciągający i rozluźniający wątki bardzo poważne. Efekt jest piorunujący - to się czyta, jak świetną powieść sensacyjną, kryminalną, psychologiczną - bo o ludzkiej psychice jest tu naprawdę wiele.



ALKOHOLOWE DZIEJE POLSKI czasy PRL-u, podobnie jak poprzedni tom (a mam nadzieję poznać i pierwsze trzy, czyli : CZASY PIASTÓW I RZECZPOSPOLITEJ SZLACHECKIEJ /chyba najbardziej przeze mnie upragniony/, CZASY ROZBIORÓW I POWSTAŃ, CZASY WIELKIEJ WOJNY I II RZECZPOSPOLITEJ), czytam z przerwami, wyrywkowo, gdy mam ochotę na "kieliszek" historii. To wprost idealna pozycja na właśnie takie podczytywanie i cały czas zadziwia mnie styl, lekkość a zarazem fachowość, pełen profesjonalizm autora.
CZASY PRL-U opowiadają o smutnej Polsce, szarej, ale i Polsce, która się podnosi, która walczy - bo musi, bo została zdradzona, sprzedana Stalinowi... który niczym nie różnił się od Hitlera. Alkohol był narzędziem, był ogłupiaczem, a ludzie po niego sięgali z przyczyn często wcale nie prozaicznych : bieda, brak pracy, jarzmo rosyjskiej kontroli, poczucie bezsilności, pragnienie zapomnienia. Polska długo wstawała - ale wstała i PROSZĘ niech stoi.



Jerzy Besala zaczyna od czerwonego tyrana, od opowieści o Stalinie i jego metodach kontroli, przesłuchań, paranoi (wielce uzasadnionej - myślę, że Putin też ów paranoję dzieli, bo każdy tyran kończy sam - a ten, też jest przecież czerwony). Lecz potem mamy biegniemy w inne tematy. Jedziemy na WIEŚ, bawimy się na weselach, odczuwamy nędzę i bezrobocie, brak perspektyw na lepsze życie... Lecz oczywiście wieś, to nie wszystko. Mamy też Warszawę i jej bijące serce, mamy nawet Hollyłódź - czyli opowieść o słynnej szkole filmowej. Jest muzycznie i dyplomatycznie i jest po prostu bardzo ciekawie, a jeśli kogoś interesuje agentura, wywiad - to znajdzie coś o BEZPIECE. Jak widać - jest co czytać.



Autor pisał ten tom podczas pandemii COVID-19 o czym wspomina w PODZIĘKOWANIACH. Żródła miał ograniczone, ale książka nie jest ograniczona - jest wyczerpująca i fascynująca. Jeszcze długo będę ją podczytywać... bo to niezła kobyła jest - NA SZCZĘŚCIE.

NA ZDROWIE Panowie i Panie - NA ZDROWIE
8/10
tom 5
seria ALKOHOLOWE DZIEJE POLSKI
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π


8 komentarzy:

  1. Hmm sama tematyka jest ciekawa, ale póki co, nie zdecyduję się na tę książkę, gdyż mam wiele innych tytułów do nadrobienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. rozumiem - ale pamiętaj o tej serii, jest bardzo dobra

      Usuń
  2. What a great review! The title of the book made me smile. Very interesting, indeed.

    OdpowiedzUsuń
  3. Niby nie mój klimat, a jednak bardzo mnie zaciekawiły te alkoholowe kroniki. Chyba więc zapytam kiedyś o nie w bibliotekach :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. warto - to świetna seria, historia tu wciąga jak nie wiem co :D

      Usuń