Łączna liczba wyświetleń

sobota, 10 września 2022

#recenzjePi "SKUBANIEC" Anna Starobiniec (autor), Marie Muravski (ilustracje)

To już czwarty tom serii ZWIERZĘCE ZBRODNIE Anny Starobiniec i przyznaję, że dość długo zastanawiałam się, czy sięgać. Moim głównym powodem wahania był fakt, że to ruska książka, a ja - dla zasady - omijam szerokim łukiem ruską literaturę. Cenię oczywiście talent klasyków, ale i tak już przeczytałam co ważniejsze dzieła z tamtej strony świata i jakoś nie czuję pociągu do następnych. Mimo to, sięgnęłam. Cóż... mam pierwsze trzy tomy, znam je i byłam ciekawa. Jak wyszło? I dobrze i średnio.


Dobrze, bo to są dobrze napisane opowieści kryminalne. Autorka ładnie buduje napięcie, jest konsekwentna w tworzeniu bohaterów i potrafi zaskoczyć zwrotami akcji. Jest w tym także sporo podtekstów, a takie zabiegi właściwie zawsze mi się podobają - tak zwane "drugie dno". Mimo to, nadal uważam, że jedynak była najlepsza. Może na moją ocenę wpływa fakt, że seria zawsze na początku przyciąga nowym pomysłem, a potem to już tylko kontynuacja. Napisane dobrej, do końca mocnej serii, to wieka sztuka.



SKUBANIEC - jednak się wyróżnia. Czym? Jest dość brutalny i zdecydowanie najbrutalniejszy z dostępnych na polskim rynku czterech tomów. To trochę taka zasada Pottera, który także zmieniał grupę docelową wraz z kolejnymi odsłonami... tylko, że tu właściwie nie wiem, czy tak naprawdę zmienia, czy tylko dodaje zbrodni... zwierzęcych.


Niezmiennie jestem zauroczona ilustracjami Marie Muravski. Kreska jest zarazem ostra, jak i czuła - wszystko jednak jest spójne i klimat wymiata. Oryginalny styl i rozpoznawalni bohaterowie. Jest też kwestia wydania i projektu okładek - przyjemna konsekwencja.


Uważam, że ci, którzy tak jak ja czytali poprzednie tomy, zapewne sięgną i po ten. Mamy tu trochę więcej życia prywatnego głównego bohatera - Borsuka Starszego i jest sporo napięcia między postaciami. Książka ma i plusy i minusy - sami zdecydujcie, czy to dla was.

Skubaniec skubie!
6.5/10
tom 4
ZWIERZĘCE ZBRODNIE
Wydawnictwo Dwie Siostry
π

12 komentarzy:

  1. Such an intriguing series, to say the least.

    OdpowiedzUsuń
  2. I can understand how you feel about the series. Great review!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jakie piękne ilustracje. Bardzo mi się podobają.

    OdpowiedzUsuń
  4. MNie aktualnie odrzuca od wszystkiego co rosyjskie, mimo że zdaję sobie sprawę, że niektórzy ich artysci się aktywnie sprzeciwiali/sprzeciwiają ruskiemu totalitaryzmowi. Ale aktualnie - jestem na nie.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I ja Cię absolutnie rozumiem. Podjęłam się przeczytania 4 tomu, ale opór mój jest wielki i dla tej serii zrobiłam absolutny wyjątek. No i okazało się, że poziom dobry, ale tylko dobry.

      Usuń
  5. Nie wszyscy Rosjanie to putinowcy i nie wszystko, co rosyjskie jest złe...popadamy ze skrajności w skrajność.
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jednak znakomita większość nie ma nic przeciwko WIELKIEJ ROSJI - ja jednak podziękuję

      Usuń