Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 13 września 2022

#recenzjePi "PERSWAZJE" Jane Austen

Bardzo długo zbierałam się na powrót do Jane Austen. Zetknęłam się z nią w liceum i wtedy przeczytałam "Dumę i Uprzedzenie" oraz właśnie "Perswazje" - ale z "Perswazji" absolutnie nic a nic nie pamiętałam. Wydawnictwo Zysk i S-ka rozwiązało mój problem z powrotem to twórczości tej niewątpliwie znakomitej pisarki. Wydali oni PERSWAZJE i to wydali je przepięknie... więc przeczytałam.


Romans, to zdecydowanie nie jest mój gatunek, ale czasem robię odstępstwa od tej zasady. Austen jest właśnie takim odstępstwem, kolejnym jest "Przeminęło z wiatrem" i nie jest to bez związku. W opowieściach Jane, jak i w opowieści o upartej Scarlett nie chodzi tylko o miłość, nie tylko o romans. Mamy to zawsze historyczne odniesienie, towarzyskie obyczaje, głębię bohaterów, którzy mają charakter, a nie tylko klapki na oczach i umiejętność wymawiania wyłącznie KOCHAM CIĘ.


PERSWAZJE, to ostatnia powieść pisarki, która nie doczekała się jej premiery. Książkę oddano w ręce czytelników po jej śmierci. Może dlatego jest w tej historii dojrzałość, mam wrażenie, że większa, niż np. w DUMIE I UPRZEDZENIU, które jednak banalnie lubię najbardziej. Cieszę się jednak, że sięgnęłam właśnie po PERSWAZJE.



Na uwagę zasługuje tłumaczenie Katarzyny Krawczyk. Świetnie mi się czytało tę książkę, a tłumaczka doskonale oddała delikatność, eteryczność Austen. Uwielbiam opisy miejsc, zdarzeń i oczywiście relacje z wewnętrznych przeżyć postaci. To wszystko ma ogromny urok i potrafi zaczarować. Czytając tę książkę czułam się, jak by to były Święta.


Już wspominałam na początku, ale wspomnę raz jeszcze, że zakochałam się w tym, jak Zysk wydał tę pozycję. Okładka, grzbiet, wyklejka, papier - wszystko jest eleganckie i doskonale dopasowane. Mam nadzieję, że Zysk podaruje nam w tej estetyce kolejne dzieła Jane Austen.

kochać - bywa, że każe na siebie czekać
8/10
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π

18 komentarzy:

  1. Widzę, że to kolejne piękne wydanie tej właśnie książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Akurat "Perswazji" nie czytałam, ale muszę w końcu to nadrobić :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Przepiękne wydanie! Aż chce się tę książkę przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Zaciekawiłaś mnie i na prezent tez świetna w takim razie:-)
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  5. So good to know. Loved the review!

    OdpowiedzUsuń
  6. Awesome to know about your review. Thanks so much!

    OdpowiedzUsuń