Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 17 listopada 2022

#recenzjePi "ŚCIEŻKA SZTYLETÓW" Robert Jordan

Chyba właśnie zaczęłam się naprawdę cieszyć światem stworzonym przez Roberta Jordana. Oczywiście nie oznacza to, że wcześniej się nim nie cieszyłam, tylko że przy tym 8 tomie zrozumiałam, jak wspaniała jest wyobraźnia pisarza fantastyki. I ponownie, oczywiście wcześniej wiedziałam, że wyobraźnia pisarza fantastyki musi być wspaniała, ale podkreślę, mój proces doceniania KOLA CZASU dojrzał, to trochę taka eureka.


ŚCIEŻKA SZTYLETÓW nie jest tak opasła, jak tomy poprzednie i może też dlatego czytelnik nieco inaczej podchodzi do tej książki. Jest mniej strachu i więcej radości. Ja ponownie skupiłam się na opisach, na świecie stworzonym, ponieważ już od jakiegoś czasu nie skupiałam się na bohaterach, co sprawia, że koniecznie muszę wrócić do tej serii w przyszłości... może na emeryturze.



I właśnie! OPISY są dla mnie kluczem, ponieważ pozawalają mi przyjrzeć się procesowi twórczemu, pomysłowi, który rósł w głowie Jordana. To wyjątkowo miłe móc cieszyć się każdą nową rzeczą, którą wprowadza, ale jednocześnie rozumieć spójność tej fikcyjnej rzeczywistości.


Jak przystało na epicką opowieść fantasy, tak mamy mocne, epickie sceny, które wywołują dreszcz na plecach. Nie pojawia się zawsze i myślę, że pojawiałby się częściej, gdybym skupiła się na bohaterach, ale i tak było... znów to słowo - epicko.


Zastanawiam się, jak długo pisarz myślał nad tą fabułą. Co było pierwsze - bohater, czy świat? Stawiam na świat, na szczegółowe opracowanie zasad, które w nim działają, ale cóż... nie wiem, może najpierw pojawiły się Aes Sedai...


To, na co warto zwrócić uwagę i co zawsze sprawia mi wielką przyjemność, to GLOSARIUSZ, który następuje na koniec każdego tamu. Świetnie to systematyzuje wiedzę o świecie. Ta seria jest rewelacyjnie wydawana i już nie mogę się doczekać tomu 9 DECH ZIMY... na kolejne pewnie przyjdzie mi dłużej poczekać... ale warto.

ta droga gdzieś prowadzi
tom 8
KOŁO CZASU
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π

15 komentarzy:

  1. Też mam plany powrotów do niektórych rzeczy na emeryturze ;p

    OdpowiedzUsuń
  2. Podoba mi się okładka tej książki. Bardzo, bardzo.

    OdpowiedzUsuń
  3. Such an awesome review! Thanks for the suggestion💗

    OdpowiedzUsuń
  4. Ma w sobie coś przyciągającego :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie słyszałam o tym cyklu wcześniej, ale bardzo mnie zainteresowałaś.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i bardzo mnie to cieszy - jeśli lubisz fantasy, to to jest to

      Usuń
  6. Myślę żeby mnie zafascynowała. Lubię wymagające i intrygujące historie. Pozdrawiam Cię serdecznie

    Kasinyswiat

    OdpowiedzUsuń
  7. Dziękuję wszystkim komentującym

    OdpowiedzUsuń