Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 8 listopada 2022

#recenzjePi "KSIĘGA ZAGINIONYCH OPOWIEŚCI część I HISTORIA ŚRÓDZIEMIA" J.R.R. Tolkien, Christopher Tolkien

Miłość moja do tego świata jest wielka, dla mnie to zawsze jest powrót do domu. TOLKIEN stworzył uniwersum spektakularne, bogate, ale przede wszystkim piękne, wręcz brutalnie piękne. KSIĘGA ZAGINIONYCH OPOWIEŚCI część I HISTORIA ŚRÓDZIEMIA wygląda na to, że będzie moim NR 1 w tym roku. Może ją pobićtylko inny TOLKIEN (a wiem, że Zysk i S-ka jeszcze nie skończyło uszczęśliwiać fanów ojca fantastyki).



Gdy zaczęłam czytać tę książkę poczułam (zabrzmi to trywialnie, banalnie i patetycznie, ale...) - poczułam, że moje serce bije mocniej. W mgnieniu oka przeniosłam się do opisywanej rzeczywistości, wpłynęłam na te nieznane (ok... trochę znane) wody i zrozumiałam, że jestem u siebie. Właśnie tego doświadczenia, tego uczucia szukam, gdy czytam.




Eriol, żeglarz, którego imię oznacza "tego, który śni samotnie" dopływa do brzegów Samotnej Wyspy i tak oto zaczyna się opowieść pełna opowieści. Czyż nie brzmi to wspaniale?! Dla mnie to prawdziwa rozkosz, nieskończona moc wyobraźni, pokaz siły świata stworzonego, fantastycznego. Wzruszające dla mnie było każde zetknięcie z bohaterami tej książki. Myślę, że powodem jest pewna podniosłość, może nawet świętość - promieniująca obietnica szczęścia.




Jednak siłą tej pozycji nie jest wyłącznie pióro J.R.R. Tolkiena, ale także geniusz jego syna Christophera Tolkiena, który niczym dobry nauczyciel prowadzi nas przez krainę stworzoną przez ojca. Jego komentarze są wnikliwe, mądre i czyta się jej z rosnącym zainteresowaniem. Dzięki nim wyniosłam o wiele, wiele więcej z tej lektury, czułam się, jakbym podglądała mistrza przy pracy. Tak bardzo dzisiaj brakuje Christophera, który stał na straży Sródziemia, już widzimy karykaturalne PIERŚCIENIE WŁADZY, o których w kontekście dorobku TOLKIENA nie warto nawet wspominać.



Książka została wspaniale wydana, pasuje do poprzednich wydań od Zysku i S-ki. Okładka jest obłędna, majestatyczna i ja nie wiem, jak wytrzymam do premiery drugiej części.... i kolejnych. Jestem z natury tak okropnie niecierpliwa... Dziękuję Zysk i S-ka za tę rozkosz i oczywiście proszę o więcej. Robicie świetną robotę! I oczywiście moje wielkie ukłony dla tłumaczy Marii Gębiskiej-Frąc i Cezarego Frąca - brawo.

arcypiękne - mistrzostwo światotwórcze i redakcyjne
HISTORIA ŚRÓDZIEMIA
część I
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π

12 komentarzy: