Łączna liczba wyświetleń

piątek, 5 lutego 2021

#recenzjePi "Willa, dziewczyna z lasu" Robert Beatty


 RECENZJA PRZEDPREMIEROWA

Książka ukaże się 10 lutego 2021 roku!

Las jest dla mnie miejscem magicznym - od zawsze, od dziecka. Wychowałam się w bliskości drzew i dzikich zwierząt, sarny codziennie zaglądają do mojego ogrodu, lisy to również stali bywalcy, kuny niestety także, a i niedźwiedź czasem przyjdzie na zwiady. Gdy zobaczyłam, że Wydawnictwo Literackie ma w planach ten tytuł, zaraz wiedziałam, że muszę książkę przeczytać. I - Moi Drodzy - nie zawiodłam się.



"Willa, dziewczyna z lasu", to przepiękna, baśniowa opowieść, którą czyta się jednym tchem. Płynie się przez zapisane wyobraźnią Roberta Beatty strony, jak przez rwący, górski strumień. Opowieść ta naprawdę trzyma w napięciu i dostarcza sporo emocji, i mówię to z perspektywy osoby dorosłej, do której teoretycznie ta pozycja nie jest skierowana. Lecz to bzdura! Ta historia jest dobra o każdej porze życia - starzy, młodzi, dziewczyny i chłopcy - uważam, że każdy, kto kocha piękne, baśniowe przygody, się tutaj odnajdzie.



Dla mnie to było także prywatnie wielkie zaskoczenie i ogromna radość, ponieważ akcja dzieje się w Great Smoky Mountains, czyli Wielkich Górach Mglistych w Tennessee, po których to chodziłam i które kocham miłością ogromną. Autor wspomina także o moim najwspanialszym Gatlinburgu - jeśli kiedykolwiek będziecie w tym miasteczku (ja miałam po raz kolejny być w 2020 ale pandemia wszystko zepsuła), zrozumiecie dlaczego jest mi tak drogie (koniecznie skosztujcie whisky - nie ma lepszego, niż to z Gatlinburga). To jedno z moich miejsc na Ziemi. Chociaż to nie są Tatry, nie mają tak ostrych szczytów i alpejskiego charakteru, to jest w nim jakaś mistyka, coś nieuchwytnego - ta mgła, ta moc, łagodność, która łączy się z nieokiełznaną siłą natury.



Robertowi Beatty naprawdę udało się przenieś lasy Gór Mglistych na karty swej książki, bo tak książka, to LAS, szumiący, pachnący, drżący i walczący o przerwanie, pełen pięknego cudu życia. Willa, jest bohaterką silną, bardzo charakterystyczną i świetnie napisaną. Z miejsca polubiłam tę tajemniczą dziewczynkę, która skrada się jak kot i kradnie... różne rzeczy.



Pisarz postawił na magię dziką, leśną, pierwotną bym rzekła i to był strzał w dziesiątkę. Mała czarownica Willa i jej smutna historia jest cenną lekcją pokory, ale też i wytrwałości. Znajdziemy tu nadzieję, pomimo beznadziei, wiarę, pomimo braku wiary i siłę, pomimo bezsilności. Jest też miłość - w całej tej świata "bezmiłości".



Jeśli miałabym się do czegoś przyczepić, to do samej końcówki, samej samiuteńkiej, ostatniej kartki - autor mógł być trochę mniej ckliwy, ale to na dobrą sprawę też nie zawsze źle. Lecz tak jak pisałam wcześniej, jestem całkowicie zachwycona lekturą. Uwielbiam stworzony tu świat i to, co ta opowieść ze sobą niesie.



Leśna, mała czarownica Willa - czyż już samo to nie brzmi pięknie. Jest to postać posiadająca moce przekazywane w jej rodzinie z pokolenia na pokolenie... dziewczynka jednak nie korzysta z nich w pełni, ponieważ nie jest to mile widziane w społeczności, w której przyszło jej żyć. Z bliskich została jej tylko babcia, rodzicie i siostra bliźniaczka zostali zamordowani... mówi się, że przez światłoluby...
Tak... jest to także książka o wielkiej samotności i poszukiwaniu celu. O walce dobra ze złem, ale ta walka tutaj toczy się kameralnie, w środku małej istoty - Willi. To co poza nią, jest drogą, którą musi przebyć, by odzyskać, a może raczej odkryć swoje JA.



Na koniec wspomnę o wspaniałej szacie graficznej. Millie Liu cudownie odmalowała nam naszą Willę i pokazała jej jedność z lasem i leśnymi mieszkańcami. Piękne wydanie, piękna książka - POLECAM bardzo. Idealna na prezent, idealna na leśne zaczytanie.

❤ to "Księga Dżungli" i "Zew krwi" połączone z leśną magią ❤

dzika, nieokiełznana, piękna, pachnąca lasem
8/10
cykl: Willa
tom I
Wydawnictwo Literackie
π



40 komentarzy:

  1. Lubię tego typu książki mimo tego, że jestem już od dawna dorosła. Myślę, że kupię ją siostrzeńcom i razem z nimi przeczytam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto, naprawdę nie zawiedziesz się :)

      Usuń
    2. Oj kusisz, kusisz i chyba w końcu ją sobie kupie. :D. Tylko zastanawiam się, kiedy ja to przeczytam. ;)

      Usuń
    3. ja też z czasem ostatnio mam problem - ale staram się zaglądać do książek w każdej możliwej chwili :) Willa jest bardzo przyjemna :)

      Usuń
  2. Ale super, że znasz te góry, w których toczy się akcja książki. Rewelacja!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ogromnie miło się mi to czytało. Bardzo polecam :) i te góry też polecam - jeśli będziesz miała kiedyś możliwość to jedź

      Usuń
  3. W lasach Gór Mglistych chciałabym buc namacalnie, a nie tylko na kartach książki, ale dobre i to...
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  4. Odpowiedzi
    1. cieszę się :) myślę, że Ci się spodoba :)

      Usuń
    2. A jak z dialogami i opisami? :)

      Usuń
    3. opisy są świetne, a dialogów nie jest dużo, a to co jest, brzmi naturalnie :) może poza jak pisałam w rec. ostatnią kartką

      Usuń
    4. Czyli książka nastawiona na bajanie ;)

      Usuń
    5. można tak powiedzieć, chociaż raczej na baśniowość w naprawdę dobrym wydaniu

      Usuń
    6. a jak przedstawienie kultury rdzennych Indian? Czytałam opinie ze dosc słabo

      Usuń
    7. Jeśli o to chodzi, to wcale. O tym nievma nic, ale w tej książce nie o to chodzi, więc mnie to nie przeszkadza.

      Usuń
    8. chyba ze tak...

      a widok tych gór musi byc piękny :)

      Usuń
    9. ❤ jeśli będziesz miała okazję, to Gatlinburg obowiązkowo odwiedź

      Usuń
    10. Ale przecież nigdy nic nie wiadomo. ❤

      Usuń
  5. Piękna szata graficzna, uwielbiam tego typu książki ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. Książka zapowiada się ciekawie :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  7. Ja też kocham las, więc widzę, że książka wprost dla mnie ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zdecydowanie - jeśli kochasz las, to jest idealna :)

      Usuń
  8. Zaciekawilaś mnie tą pozycją. Będę oczekiwała premiery.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. świetnie - bardzo mnie to cieszy - książka jest piękna

      Usuń
  9. Fantastyczna sprawa jak akcja książki się dzieje gdzieś, gdzie się było. :)

    OdpowiedzUsuń
  10. To na pewno wartościowa lektura dla młodszego i starszego czytelnika :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Mnie już teraz przyzywa magia tej książki. Muszę przeczytać! Dzięki za przedstawienie owej publikacji, bo coś czuję, że również będę zachwycona! :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Moje córki bardzo chętnie bym przeczytały taką książkę. Mnie samą ciekawi.

    OdpowiedzUsuń