Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 16 lutego 2021

#recenzjePi "Przewodnik po WSZECHŚWIECIE" Lucy i Stephen Hawking


Oto książka idealna na początek kosmicznej przygody! "Przewodnik po Wszechświecie" doskonale nada się na prezent dla młodej osoby, która odkrywa w sobie pasję do fizyki, nauk ścisłych i astronomii. Nada się też - oczywiście - dla każdego, kto nie czytał wiele o Kosmosie, ale kto by chciał temat zgłębić możliwie szeroko i poznać najważniejsze zagadnienia i odkrycia w tej dziedzinie. To książka pisana zrozumiałym, bardzo przystępnym językiem, a naszymi przewodnikami są znakomici, światowej sławy naukowcy, którzy w poszczególnych częściach prowadzą nas przez zawiłości nieograniczonych przestrzeni i ograniczonych - w tejże przestrzeni - umysłów.


Dostajemy tu wiedzę w pigułce. Mamy krótkie bio ważnych osobistości, takich jak Albert Einstein, Richard Feynman, Ludwig Boltzmann i in. bardzo mi się podoba ta przejrzystość i przekrojowość, które pozwalają czytelnikowi zdobyć mocny fundament i świetnie wystartować do dalszych poszukiwań, lub po prostu na tej jednej książce skończyć swą przygodę z naprawdę solidną wiedzą ogólną. Jeśli chodzi o to, co mi się nie podobało - a jest tylko jedna taka rzecz - to opis "odkrycia" Alana Turinga. Uważam, że hańbą, a może po prostu chamstwem jest rozpisywanie się nad jego geniuszem nie zaznaczywszy, że nic by nie zdziałał bez Polaków... oczywiście chodzi mi o ENIGMĘ. To jedyny ból, jaki towarzyszył mi przy czytaniu tej książki, bo wszystko inne bardzo mi się podobało.



Uważam, że w rewelacyjny sposób scharakteryzowano poszczególne planety naszego Układu Słonecznego, nie pomijając przy tym planet karłowatych, księżyców, oraz innych ciał niebieskich. Dla początkującego jest to czyste złoto, nic tylko chłonąć, chłonąć i chłonąć... tylko trzeba uważać, by nie pochłonęła Cię czarna dziura. I oczywiście o czarnych dziurach również tu czytamy, jak i o wszystkim co ciemne w naszym Wszechświecie - zadziwiająco dużo tego... jak w życiu - co nie? (puszczam oczko)



Na uwagę zasługują także teksty traktujące o nowoczesnej technologii, o wizjach przyszłości, inteligentnych maszynach, robotach... są to sprawy niby odległe, ale czy rzeczywiście? Ludzkość w przeciągu stu lat dokonała ogromnego postępu, niektórzy mówią, że staliśmy się niewolnikami technologii (z czym się zgadzam), a inni kochają postęp i prą dalej (co też lubię, tylko kibicuję, by przy tym wyścigu nie tracić rozumu - przewrotnie).



Na koniec wspomnę o wydaniu, pięknym, w twardej oprawie, z fascynującą kolorystyką, zaś w środku znajdziemy na każdej stronie ilustracje a w centrum, na kredowym papierze piękne fotografie. "Przewodnik po Wszechświecie" to pozycja doskonała na prezent i na początek przygody z ty tematem. Myślę, że wielu może zainspirować, a to już zasługuje na wielkie oklaski.

czysta wiedza przekazana w miły sposób
7/10
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π


28 komentarzy:

  1. Obecnie nie mam ochoty na lekturę tego typu publikacji, ale w przyszłości to kto wie. Może się skuszę.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziś wiele dzieci interesuje się astronomią, a dlaczego tylko 7/10?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bo oceniam z perspektywy osoby dorosłej. 7/10 to bardzo dobra nota. No i też ta sprawa z enigmą mnie rozdrażniła.

      Usuń
  3. Chciałabym sięgnąć po tą książkę - w sumie chętnie bym ją przeczytała razem z siostrzeńcami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto. Wiele się dobrego dowiecie 😊👍

      Usuń
    2. No i przy okazji spędzimy razem czas. A to jest bezcenne.:)

      Usuń
    3. Dokładnie. Nie ma na tym świecie nic cenniejszego.

      Usuń
  4. Bardzo ładnie wydana książka. To też dobra propozycja dla dorosłych, którzy interesują się kosmosem i chcieliby podzielić się swoimi zainteresowaniami z własnymi dziećmi. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dawno nie czytałam książki opowiadającej o kosmosie. Ta wydaje się ciekawa, chętnie przeczytam. ;)

    OdpowiedzUsuń
  6. O matko, ta recenzja spadła mi chyba z nieba! ;)) Kilka dni temu przeczytałam "Wszechświat w twojej dłoni", którą jestem zachwycona i nie ukrywam, że chętnie przeczytałabym coś jeszcze o kosmosie. A jeśli ta pozycja jest idealna dla początkujących, to chętnie po nią chwycę! I zgadzam się, pięknie wydana :) Tytuł zapisany, dziękuję!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy. Miłego czytania życzę ❤

      Usuń
  7. Świetne ilustracje, na pewno książka przypadnie do gustu nie jednemu młodszemu czytelnikowi :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Z chęcią sprawdzę tę książkę przy najbliższej okazji.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  9. Czytałam jakiś czas temu książkę brytyjskiego autora, w której też pojawił się wątek enigmy i ani słowa o Polakach nie wychwyciłam :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. No niestety. To dla mnie jest zupełnie niezrozumiałe. Ci ludzie zasłużyli na pamięć. Bardziej niż Turing a przynajmniej tak samo.

      Usuń
  10. Poza ciekawą już astronomiczną historią, towarzyszące jej zdjęcia sprawiły, że chciałem ją obejrzeć i przeczytać.
    Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
  11. To są książki zdecydowanie dla nas. Tym bardziej,że przed Anką jeszcze sporo nauki😊 Ciekawe ilustracje też zachęcają💓

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. polecam - świetna na początek przygody z kosmosem

      Usuń