Łączna liczba wyświetleń

piątek, 19 lutego 2021

#recenzjePi "A gdyby tak ze świata zniknęły koty?" Genki Kawamura



Zdradzę wam sekret : to nie jest książka o kotach. Oczywiście kot tutaj występuje i pełni ogromnie ważną rolę, można rzec, że rolę decydującą... ale jest to książka o pożegnaniu, o człowieku, o życiu. Genki Kawamura stworzył przepiękny list do ludzi. List, który nie tylko wzrusza, ale i zmienia - Ciebie zmienia, mnie zmienia, nas zmienia. Ta opowieść jest trochę jak okulary dla dalekowidza - nagle to, co blisko, nabiera kształtów, nagle to, co pod ręką, staje się istotne, choć przecież nam spowszedniało, choć przestaliśmy zauważać te nudne dodatki do dni naszego życia.


Genialny pomysł na książkę! Czyste złoto. Bohater dowiaduje się, że umiera. Zostało mu niewiele czasu. Z wizytą wpada diabeł i proponuje, że za każdą rzecz, którą zdecyduje się usunąć ze świata, dostanie jeden dzień życia. Trzydziestolatek zaczyna liczyć i wychodzi, że może dożyć nawet dwustu lat, bo przecież na Ziemi jest tyle niepotrzebnych "śmieci"... lecz diabeł, to diabeł... i nie wszystko idzie po myśli mężczyzny.



"A gdyby tak ze świata zniknęły koty?" jest opowieścią o godzeniu się ze śmiercią i o nadaniu tej śmierci znaczenia. Jak to możemy przeczytać w książce, śmiertelność jest wśród ludzi stuprocentowa. CO zrobić z tą wiedzą? Na ogół nie myślimy o śmierci i zazwyczaj to dobrze, bo gdybyśmy o niej myśleli, to nie moglibyśmy żyć... ale czasem dobrze się zatrzymać. Chociażby dlatego, by uświadomić sobie, co tak naprawdę ma znaczenie, co jest ważne i co możemy naprawić, bo potem... bo jutro... może być już za późno. Ostatnio straciłam koleżankę w okropnym wypadku i jedyne, o czym myślę od chwili, gdy się dowiedziałam, to dlaczego do cholery nie poszłam z nią na kawę! Już nie pójdę... nigdy...



Niezwykłość tej historii polega na jej uniwersalności. Każdy może zrobić, w każdej chwili - taki rachunek sumienia. Postaw wodę na kawę, czy herbatę, usiądź w fotelu, jeśli masz kota, to z kotem na kolanach i pomyśl, z kim chciałbyś się pogodzić, z kim chciałbyś się pośmiać, kogo ci brak i może do kogoś dobrze by było zadzwonić. Tak niewiele - dopóki żyjemy, tak wiele - gdy ktoś umiera... gdy my umieramy. Pewnie nie przyjdzie do nas diabeł i nie zaproponuje nam kuszącej umowy, ale czy naprawdę trzeba nam diabła, by zrozumieć, że jesteśmy malutcy, delikatni i w każdym calu śmiertelni?



Aby trochę rozluźnić atmosferę wspomnę, że książka jest bardzo dowcipna i ma w sobie wiele poczucia humoru - zwłaszcza tego diabelskiego. Rozmowy z diabłem czasem całkowicie rozbrajają. Ach i nie spodziewałam się, że autor ostatecznie tak poprowadzi tę historię, miałam nieco inne wyobrażenie fabuły, ale - jak nie trudno zgadnąć - podobało mi się. Seria z Żurawiem po raz kolejny nie zawiodła moich oczekiwań. Bardzo polecam - WARTO.

naprawdę NAPRAWDĘ śpieszmy się kochać
7.5/10
Seria z Żurawiem
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
bo.wiem
π



32 komentarze:

  1. Wydawnictwo posiada dobre książki

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. zgadzam się - jeszcze nigdy mnie nie zawiodło :)

      Usuń
  2. Rozbudziłaś moją ciekawość nie na żarty!
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  3. To na pewno bardzo oryginalna książka, ale o śmierci nie mam obecnie ochoty czytać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. jednak warto - to nie jest (wbrew pozorom) przygnębiająca opowieść

      Usuń
  4. Przykro mi z powodu koleżanki.

    Książkę chciałabym mieć. Nie dysponuję na razie miejscem, ale w przyszłości chyba kupię całą tę serię.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję.

      Warto. Ta seria jest świetna. Ciekawe i oryginalne książki.

      Usuń
  5. Bardzo ciekawa koncepcja. Zaciekawiłas mnie ta recenzją. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ze względu na pewne osobiste doświadczenia, na razie jednak nie zdecyduję się na lekturę tej książki, i to pomimo jej dowcipnego tonu. M.in. dlatego od dłuższego czasu koncentruję się na lekturach lżejszego kalibru, czyli typowej rozrywce. Niemniej być może skuszę się na tę publikację w przyszłości. Przykro mi z powodu Twojej koleżanki - rozumiem, co czujesz. Trzymaj się.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję.

      Rozumiem, ale nie zapominaj o tej książce. Ona ma trochę terapeutyczny charakter.

      Usuń
    2. Postaram się pamiętać o tym tytule, ale jak pisałam, teraz jednak wolę inny repertuar.

      Usuń
    3. jasne :) rozumiem :) przyjdzie czas :)

      Usuń
  7. Nie przypominam sobie, żebym słyszała o tej książce, ale przyznam, że brzmi ciekawie. Zatem być może dam jej szansę jeżeli będę miała okazję ją przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo mnie zainteresowała ta książka, mimo, że nie jest o kotach, które uwielbiam:) Fajna figurka kota ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale kot jest tam ważnym bohaterem. Tylko kot służy tu jako pretekst do wprowadzenia decyzji - to książka idealna dla kociary

      Usuń
  9. Przepraszam za odejście twojego przyjaciela. Ta książka o definicji śmierci jest interesująca do przeczytania.

    Pozdrowienia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za dobre, ciepłe słowo.

      Książkę polecam.

      Usuń
  10. Kondolencje z powodu koleżanki. Przykro mi bardzo. Bardzo mądry cytat mówi Spieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą. Niezwykle prawdziwe. Czasem za późno zdajemy sobie sprawę z pewnych rzeczy.

    Książka wydaje mi się bardzo interesująca. Chętnie ją przeczytam. Pozdrawiam Cię serdecznie, trzymaj się.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję za ciepłe słowa. W takich chwilach człowiek zastanawia się, co tak naprawdę ma znaczenie.

      Pozdrawiam

      Usuń
  11. Dopisuję tę książkę do listy :)
    https://bloomywitch.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
  12. Książka zapowiada się naprawdę ciekawie :D
    Wcześniej się z nią nie spotkałam.
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  13. Widzę, że to jedna z tych książek, które czyta się wielokrotnie. Poszukam tej książki. Bardzo chcę ją przeczytać!

    OdpowiedzUsuń
  14. Ostatnio dość często widzę tą książkę na blogach, ale jeszcze nie wiem czy po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto spróbować. To maleństwo, a bardzo ciekawe.

      Usuń