Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 18 lutego 2021

#recenzjePi "PROKRUSTOWE ŁOŻE aforyzmy filozoficzne oraz praktyczne" Nassim Nicholas Taleb


Prokrust, to postać z mitologii greckiej, raczej mało pozytywna. Miał on w zwyczaju swoich gości nieco "ulepszać". Gdy zapadała noc, a oni kładli się do łóżek, Prokrust sprawdzał, jak im się śpi. Jeśli biedak był za duży i wystawały mu np. stopy, to wspaniałomyślny gospodarz ów stopy mu obcinał, jeśli zaś było się za małym, rozciągał jegomościa. Cóż... dopasowywał człowieka do łóżka, a nie łóżko do człowieka. Nassim Nicholas Taleb użył tej sprytnej metafory, by pokazać nam "kulturę" nowoczesną, technologię codzienności i współczesne "udogodnienia". Moim zdaniem genialna analogia.


Nie sięgam często, a raczej wcale nie sięgam po aforyzmy, złote myśli i takie tam wyrwane z kontekstu życiowe przerywniki. W większości są to sentymentalne, romantyczne brednie, przesłodzone i kompletnie odrealnione. "PROKRUSTOWE ŁOŻE aforyzmy filozoficzne i praktyczne", to inna bajka. To ten rodzaj myśli, które zmuszają do zatrzymania się i zrozumienia tego, co się właśnie przeczytało. Naprawdę niektóre z nich wymagają wielokrotnego przeczytania - i dobrze! Ja bowiem akceptuję aforyzmy do rozkminy, lub do śmiechu (tak, zabawne sentencje też mi odpowiadają).



To moje pierwsze zetknięcie z tym autorem, filozofem i nie wiem, czy jego poglądy w pełni odpowiadają moim, bo trudno to stwierdzić na podstawie zbioru wyrwanych z większych tekstów zdań, ale to, co tu przeczytałam, odpowiada mi. Tak jaj już pisałam, są to myśli wymagające skupienia i ponownego przeczytania, one zwyczajnie wymagają od czytelnika rozważenia. Dla umysłu - świetna sprawa. Jest to też książka, która potrafi otworzyć na pewne sprawy oczy np. na kwestie etyczne, naukowe, na sztukę i literaturę. Dodatkowym argumentem za, jest fakt, że nie trzeba tej książki czytać od deski do deski, tylko np. po dwa, cztery aforyzmy na dzień i to najlepiej (jak sam autor zaleca) na wyrywki.



Co jeszcze? No muszę pochwalić Tobiasza Zyska za okładkę. Dla mnie jest bombowa. Taki minimalizm na najlepszej formie. Kolorystyka też w punkt. Bardzo polecam i cenię ten zbiór myśli, nie sądziłam, że aforyzmy mogą tak mi przypaść do gustu i tak pobudzić moje szare komórki do pracy. Ach! Praca! i z nią autor się rozprawia - krwawo! Więc pracujący niewolnicy wszystkich krajów - łączcie się!

ćwicz mózgownicę - zastanów się nad życiem
7/10
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π



26 komentarzy:

  1. Jak do tej pory nie słyszałam o tej książce, ale biorąc pod uwagę tematykę to może mi się spodobać. Zatem będę miała ją na uwadze.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ciekawe co o niej powiesz - to interesujące zdania, skłaniające do głębszych rozważań

      Usuń
    2. Też jestem ciekawa, ale niestety nie wiem kiedy ją wcisnę w swój czytelniczy grafik:/

      Usuń
    3. Rozumiem. Z czasem to wcale łatwo nie ma.

      Usuń
  2. Nie słyszałam wcześniej o tej publikacji. U Ciebie zawsze znajduję jakieś niszowe tytuły.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cieszę się :) to nowość od Zysk i S-ka - warto zerknąć :)

      Usuń
  3. Pierwsze raz słyszę o tej książce. Co prawda sama raczej po nią nie sięgnę, ale dobrze, że trzyma solidny poziom. Zainteresowani nią czytelnicy będą więc zadowoleni. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak, to naprawdę ciekawe aforyzmy filozoficzno-praktyczne

      Usuń
  4. No, okładka jest rewelacyjna, od razu zwróciła moją uwagę. Sama książka... nieco mniej. Nie obraziłabym się, gdybym dostała ją w prezencie, ale sama bym jej raczej nie kupiła.

    OdpowiedzUsuń
  5. Jeśli faktycznie zmusza do myślenia i otwiera oczy na pewne sprawy to myślę, że warto się przekonać, czy przypadnie do gustu :). Też mi się podoba minimalistyczna okładka.

    OdpowiedzUsuń
  6. Widzę ze trudniejsze tematy

    OdpowiedzUsuń
  7. Lubię takie zbiory, podumać zawsze warto, a ten fragment o książce świetny.

    OdpowiedzUsuń
  8. Pierwsze słyszę... i oj, temat zdecydowanie zbyt ciężki dla mnie ;) mogę nie ogarnąć... ;)

    OdpowiedzUsuń
  9. Możliwe, że jest to coś, co mogłoby mnie zainteresować, dlatego też rozważę sięgnięcie po tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
  10. W taka lekturę trzeba się wczytać na spokojnie. :)

    OdpowiedzUsuń
  11. Raczej nie sięgnę po nią w najbliższej przyszłości.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  12. Lubię takie książki co dają nam coś do przemyślenia, to nie znaczy ,że nie sięgam po lekkie lektury.,,Prokrustowe łoże" to taka odskocznia do , której chętnie się wraca. Dobrze byłoby mieć ją na swojej półce. Pozdrawiam cieplutko ☀️

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. Bardzo ją polecam :) warto czasem się zatrzymać nad pojedynczym zdaniem :)

      Usuń