Łączna liczba wyświetleń

piątek, 22 listopada 2019

#recenzjePi "GPS mózgu" Unni Eikeseth


To zaskakujące ile ta książka dała mi wzruszeń… i tak, dobrze czytacie – wzruszeń. Na czym te „wzruszenia” polegały? Cóż, dotknęła mnie zarówno sfera naukowa (co w przypadku tego tytułu powinno być oczywiste) jak i również sfera prywatna, droga Moserów do Nobla, ciężka praca i upór. Unni Eikeseth udało się napisać książkę, która choć mówi o nauce, o mózgu i jego możliwościach, o historii odkrycia, które jest tak ważne dla wszystkich ludzi (choroba Alzheimera), to robi to w sposób niezwykle subtelny i jednocześnie rzetelny.
„GPS mózgu” jest bardzo dobrym reportażem, w którym nie brak elementów z życia prywatnego pary naukowców. Autorka przyłożyła się do tej książki i czuć, że poświęciła jej swoje serce. Nie potraktowała tematu w sposób banalny, dotarła do wielu ludzi, których zapał, dobre słowo, wsparcie, pomoc – złożyły się na ostateczny sukces Moserów. Mam wrażenie, że tutaj nikogo nie mogło zabraknąć, a to znaczy wiele w przypadku tego gatunku.


Najbardziej poruszyła mnie chwila, w której opisana została sytuacja otrzymania Nagrody Nobla, tego, jak Edvard i May-Britt Moser dowiedzieli się ukoronowaniu ich ciężej pracy.
Nie jestem naukowcem, ale ta tematyka żywo mnie interesuje. Lektura „GPS mózgu” dostarczyła mi więcej informacji, niż oczekiwałam i może nie będzie to profesjonalne, ale tym razem najbardziej urzekła mnie historia prywatna, codzienne zmagania Moserów, ich charaktery, współpraca i przyjaźń, która przerwała wszystko, nawet rozstanie.

Nie pytajcie mnie, dlaczego na mapie jest Litwa...
tak mnie poprowadził mój wewnętrzny GPS - czyli zgubiłam się.

Warto sięgnąć po tę książkę, oczywiście nie tylko ze względu na głównych bohaterów, ale i na to, czym się zajmowali i co odkryli… ponieważ mamy w głowie prawdziwą bazę map, do których odwołujemy się w każdej sekundzie naszego życia. Czyż to nie wspaniałe? Czyż nie jesteśmy piękni? Jesteśmy! I nigdy o tym pięknie nie zapominajmy. Piękni w swej wyjątkowości, ale i piękni jako całość, jako ludzie w ogóle.
Ach… no i nabrałam szacunku do szczurów…


7/10 bardzo dobra książka POLECAM 


seria #nauka 
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego


 π 



29 komentarzy:

  1. Pomyśleć, że naukowy reportaż może wzruszyć :). Niby nie moja tematyka i pewnie bym nie sięgnęła ale po Twojej recenzji nie przejdę obojętnie obok tej książki :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest naprawdę warto przeczytania :) a historia tej pary daje do myślenia.

      Usuń
  2. Na razie jednak odpuszczę sobie tę książkę, lecz jak ktoś interesuje się taką tematyką, to na pewno będzie bardzo zadowolony z lektury. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Oooo, szczury są bardzo inteligentne.
    A ja przedzieram się przez "SPA dla umysłu". Duuużo informacji. Ale ciesze się, bo widzę, że sporo rzeczy dobrze robię. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Już wcześniej zwróciłam uwagę na tę książkę, myślę, że mogłaby mnie zainteresować ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. W inności kryje się wolność - świetny cytat!

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo intrygująca, z chęcią po nia sięgnę ☺

    OdpowiedzUsuń
  7. Jesteśmy piękni i równie piękna jest Twoja recenzja. Zostałam nią urzeczona.

    OdpowiedzUsuń
  8. Dlaczego mnie nie dziwi Twój entuzjazm???
    Mózg fascynuje mnie od dawna i podzielam Twoją radość z książki❤️❣️

    OdpowiedzUsuń
  9. póki co odpuszczę ową pozycję:)

    OdpowiedzUsuń
  10. ja sie szczurów boje:D obok mnie remontują stary blok co jakis czas widze uciekajacego szczura, masakra

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ojjjjj! Nie zazdroszczę... wole takich widoków nie oglądać... mimo wszystko ;)

      Usuń
  11. Dawno nie czytałam dobrego reportażu, więc kto wie... Może sięgnę po tę książkę :)

    OdpowiedzUsuń
  12. Pierwszy raz widzę, żeby reportaż o mózgu dostarczył komuś wzruszeń :D Musi być naprawdę wyjatkowy :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest bardzo dobry. Historia Moserów wyjątkowo przypadła mi do gustu (zwłaszcza ich początki).

      Usuń