Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 17 kwietnia 2022

#recenzjePi "HOBBIT czyli tam i z powrotem" J.R.R. Tolkien


Mamy dzisiaj piękny dzień - dzień Niedzieli Wielkanocnej, więc to idealna pora na przypomnienie sobie jednej z najpiękniejszych opowieści, baśni, jakie powstały. "HOBBIT czyli tam i z powrotem" J. R. R. Tolkiena zajmuje wyjątkowe miejsce w moim sercu (zresztą jak wszystko, co wyszło spod pióra tego wspaniałego, genialnego pisarza).


Tym razem czytałam HOBBITA w tłumaczeniu Marii Skibniewskiej i bardzo mi się to tłumaczenie podoba. Czyta się niezwykle przyjemnie. Ja znałam przekład Pauliny Braiter - oba polecam i trudno mi powiedzieć, które jest lepsze. Osobiście lubię poznawać opowieści Tolkiena w różnych wydaniach - za punkt honoru stawiam sobie przeczytanie (chociaż) HOBBITA w oryginale.



Tolkien zawsze pisał o czymś konkretnym, to nigdy nie były pospolite fantazje, to zawsze historie prawdziwe, o honorze, braterstwie, o walce ze złem. Przyjaźń staje się w tych wspaniałych baśniach najważniejszą częścią egzystencji - bo to na niej można polegać, na PRAWDZIWEJ PRZYJAŹNI.



HOBBIT jest doskonałym początkiem WŁADCY PIERŚCIENI, jest też idealnie skonstruowaną wielką przygodą. Może czasem dorosłego drażnić pewne powtarzanie się, pewne wyjaśnianie i może lekki brak zaufania do czytelnika - że nie zrozumie, lecz dla mnie to nie ma znaczenia. Ja widzę w tym tekście piękno. Widzę świat, w którym chciałabym się znaleźć. Świat, w którym istnieją wartości, tradycje, w którym raz dane słowo ma moc.



"HOBBIT czyli tam i z powrotem" w wydaniu od Wydawnictwa ISKRY bardzo mi się podoba - wizualnie i w tłumaczeniu. Książka świetnie się prezentuje, okładka sprytnie imituje smoczą skórę - ładny, wysoce estetyczny projekt, sprawiający wrażenie, że w dłoniach trzymamy starą, tajemniczą księgę.

przeżyjmy to jeszcze raz
10/10
Wydawnictwo ISKRY
π

13 komentarzy:

  1. Awesome time to start these adventures. Thanks so much for the memorable review! Happy Easter!

    OdpowiedzUsuń
  2. Such a great start to this rich history that many can't wait to read more off. Awesome review!

    OdpowiedzUsuń
  3. Ależ to musi być ładne wydanie. Chętnie widziałabym je w swojej biblioteczce.

    OdpowiedzUsuń
  4. Boa tarde. Desejo uma Páscoa com muita fé, esperança, paz e muita saúde. Um excelente domingo e bom início de semana como novos projetos e realizações.

    OdpowiedzUsuń
  5. Mam i czytałam, ale w starym wydaniu :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Es un gran libro. Gracias por la reseña. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  7. Oj, tym razem absolutnie nie dla mnie...

    OdpowiedzUsuń