Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 24 kwietnia 2022

#recenzjePi "ATLAS ZBUNTOWANY" Ayn Rand

Dłuuuuuuuuuuuuuuuuuuuugo zmagałam się z tą książką i muszę przyznać, że jeszcze się zmagać będę. Przeczytałam dużo, by od pewnego momentu nastawić się wyłącznie na poznanie historii. Tak, poszłam po szybkości, z którą przebrnęłam przez sporą część - co mnie zmusza do sięgnięcia po tę pozycję jeszcze kiedyś. Muszę się jednak psychicznie nastawić na tak grube dzieło.


Jednak mogę napisać coś o ATLASIE ZBUNTOWANYM, ponieważ jak wspomniałam - szkielet poznałam i bardzo doceniam pomysł, wykonanie, koncepcję, filozofię.... co do filozofii, to czasem miałam pewne problemy z jej przyswojeniem, ale ostatecznie w większości się zgadzam z poglądami Ayn Rand, choć są to poglądy bolesne, często trudne do udźwignięcia i wymagające skupienia, zrozumienia i co ważniejsze - pogodzenia się z ich brutalnością.


ATLAS ZBUNTOWANY, to wieka opowieść, która może przytłoczyć czytelnika, ale na sto procent zostanie w głowie. Podobnie jak ŹRÓDŁO, które przeczytałam od deski do deski - stawia pytania o sprawiedliwość, wolność, wyzysk, inteligencję. Ayn Rand pozostawia nas z wieloma... może nie pytaniami, ale zdecydowanie z wieloma przemyśleniami. Te historie się pamięta, one będą trwać w waszych umysłach i co jakiś czas będziecie o nich myśleć - to ogromna siła tej pisarki. Ona wpływała na poglądy, na opinie czytelników.



Zdecydowanie jest to pozycja interesująca, opowieść niezwykle dopracowania, kunsztownie napisana i mocna w przekazie. Czasem można się z nią kłócić, wykrzywiać się do niej, lecz dobitnie pokazuje, że nie można zaklinać rzeczywistości.


KIM JEST JOHN GALT? Podstawowe pytanie - pytanie, bez którego ATLAS ZBUNTOWANY nie miałby serca. Odpowiedź jest niby prosta, ale to dopiero po dotarciu do pewnego punktu, do pewnej stacji na torach usianych tęsknotą za prawdziwą wolnością i sprawiedliwością. Wolnością tworzenia własnego świata, sprawiedliwością niemal świętą - czyż to nie utopia? Nie - to filozofia.


Wspaniale wydana powieść, która do dzisiaj budzi sprzeczne emocje - z całą pewnością warto! Nie będę czarować - aby ją przeczytać, trzeba się naczytać, ale czyż nie o to chodzi w tej wspaniałej przygodzie z książką? Ja muszę dać jej jeszcze trochę swojego czasu - bo jest nad czym myśleć.

KIM JEST JOHN GALT?
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π


20 komentarzy:

  1. Na razie nie planuję czytać tej książki. Za dużo mam teraz innych tytułów w planach i nie wcisnę takiej cegły. :(

    OdpowiedzUsuń
  2. Na emeryturze będę mieć więcej czasu, więc mam nadzieje, na grube lektury!

    OdpowiedzUsuń
  3. Jeju, przeczytałam Twoją opinie i dalej nie wiem o czym ta książka xD tak ukryłaś sprytnie, żeby z ciekawości zacząć czytać. Hmm muszę przemyśleć, bo lubię filozoficzne rozważania, ale ta objętość przeraża;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Heh no cóż.... trudno jednoznacznie napisać o książce, której fabuła jest tylko narzędziem do wyłożenia filozofii, która się wyznaje - którą wyznawała Ayn Rand.

      Mam nadzieję, że kiedyś sięgniesz i będę mogła poznać Twoje zdanie. 😊❤

      Usuń
  4. Skoro zostaje w glowie to na pewno warto przeczytać.

    OdpowiedzUsuń
  5. Może jest w mojej bibliotece, to zabiorę ze soba na urlop. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Ale gruba ta książka, ładną ma okładkę ale to raczej nie są moje klimaty ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. I have never been able to get through this book, but I live with someone who reads it like once a year like the bible. So I know she's a worthy author. Thanks for this review.

    OdpowiedzUsuń
  8. Truly a classic, although very harsh at times. And yes, maybe she meant for it to be a struggle to get through.

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka kusi już samym tytułem, ale fakt jest gruba.

    OdpowiedzUsuń
  10. Tengo curiosidad sobre es el libro. Me lo llevo anotado. Gracias por la reseña. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń