Łączna liczba wyświetleń

piątek, 1 grudnia 2023

#recenzjePi "NIEPOWSTRZYMANI 2 dlaczego świat nie jest sprawiedliwy" Yuval Noah Harari (autor), Ricard Zaplana Ruiz (ilustracje)

Yuval Noah Harari jest dobrze znany polskiemu czytelnikowi. Jego książki popularnonaukowe dla dorosłych np. SAPIENS, 21 LEKCJI NA XXI WIEK, HOMO DEUS i in. zrobił dość dużo szumu na rynku książki, więc jeśli interesują was tematy związane z historią ludzkości, archeologią, to zapewne to nazwisko wam sporo mówi. Ja jednak skupiłam się na jego serii skierowanej do starszych dzieci, młodzieży NIEPOWSTRZYMANI.


Pierwszy tom JAK PRZEJĘLIŚMY WŁADZĘ NAD ŚWIATEM, był bardzo ciekawy i pokazywał historię naszego gatunku w inny, oryginalny sposób. Założyłam więc, że tom drugi DLACZEGO ŚWIAT NIE JEST SPRAWIEDLIWY również wart jest mojej uwagi. Nie pomyliłam się, bo i tutaj odnalazłam oryginalne podejście do tego kim jesteśmy i dlaczego świat ułożyliśmy w taki, a nie w inny sposób.



Sam podtytuł jest już wystarczająco intrygujący, by zdecydować się sięgnąć po NIEPOWSTRZYMANYCH 2. Kto choć raz nie pomyślał, że świat jest niesprawiedliwy - niech pierwszy rzuci kamień... czy jakoś tak. Nie wierzę, że istnieje taki człowiek, bo nawet gdy mamy piękne życie, to coś zawsze mogłoby być lepsze, a świat i tak wyraźnie pokazuje, że jest niesprawiedliwy... Tylko, że następnym razem, zamiast obwiniać cały świat uściślijmy nasze pytanie i zadajmy je we właściwy sposób, czyli: dlaczego ludzie są niesprawiedliwi?


Harari jest bardzo dobry w skuciu opowieści i to, co mi się chyba najbardziej podobało w tej części, to własnie podejście do naszego ludzkiego bajania i naszej potrzeby życia z opowieści. Czasem i piękne i straszne te nasze nawyki, ale co by nie mówić, one nas określają - sprawiają, że żyje nam się łatwiej... według zasad. Kluczowe słowo dla tej książki ZASADY - bo to my sobie je narzuciliśmy, to, by stworzyliśmy kierowników, szefów, niewolników... PRACĘ!!! Tak... to nasza wina.


Autor idzie przez epoki i pokazuje nam człowieka, który od zbieracza (niech to piernik! dlaczegoż nie zostaliśmy tymi zbieraczami!) do rolnika, który chorował na nowe choroby, założył sobie na szyję kierat pracy od rana do zmierzchu, żywił się jednostajnie i wreszcie osiadł swym tłustym tyłeczkiem w jednym miejscu i wmówił sobie, że to własnie jest lepsze, a co gorsza uwierzył, że to jest WOLNOŚĆ!


Książka jest bardzo ciekawa, choć przyznaję, że mam parę zastrzeżeń. Niektóre rzeczy, zwłaszcza pod koniec, zostały potraktowane według mnie nieco powierzchownie i bez zrozumienia, głębszego przemyślenia, ale to tylko szczegół, malutki - bo całość jest wartościowa i pięknie podana.


Właśnie! Co do podania: książki z serii NIEPOWSTRZYMANI, są świetnie wydane. Wydawnictwo Literackie jak zawsze spisało się na medal. Piękna, twarda oprawa, dobry, nieco większy niż tradycyjny format, świetny papier i oczywiście pięknie wydrukowane ilustracje Ricard'a Zaplana Ruiz'a - jego kreska jest dzika, szybka i drapieżna... zupełnie jak nasz ludzki gatunek.

sprawiedliwość i niesprawiedliwość wymyślił człowiek
NIEPOWSTRZYMANI
tom 2
Wydawnictwo Literackie
egzemplarz recenzencki
 π

6 komentarzy:

  1. Myślę, ze w niedalekiej przyszłości przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne wydania i ciekawa treść to coś, co mnie przyciąga.

    OdpowiedzUsuń
  3. Czytałam pierwszą część, drugi tom już raczej kupiłabym komuś na prezent.

    OdpowiedzUsuń
  4. Parecen buenos libros. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  5. Such great gifts! Awesome reviews too!

    OdpowiedzUsuń