Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 2 stycznia 2022

#recenzjePi "RYJÓWKA PRZEZNACZENIA" Tomasz Samojlik (scenariusz i rysunki)


Rozpoczęłam swoją przygodę z RYJÓWKĄ. Jest to seria komiksów przeznaczona dla młodszych czytelników, która poza wartością rozrywkową i estetyczną posiada wartość edukacyjną. Sama o ryjówkach nie wiedziałam wiele, ale po poznaniu RYJÓWKI PRZEZNACZENIA Tomasza Samojlika nadrobiłam zaległości.


To bardzo przyjemny komiks, narysowany z dużą pomysłowością i swobodą. Ładnie zostały położone kolory, a kontury są wyraziste, kształty oryginalne i łączenie zgrabne. Akcja konsekwentna, buduje napięcie, ale i relacje między bohaterami. Dzięki tym cechom czytelnik łatwo może zżyć się z postaciami.




Jest też poczucie humoru, które moim zdaniem jest konieczne w tego typu publikacji. Dzieci lubią zarówno ciekawych bohaterów, jak i inteligentne dialogi i sprytny humor. Z doświadczenia wiem, że mały czytelnik jest niesamowicie bystry i potrafi instynktownie wyczuć zabawne sytuacje - czasem z wiekiem tracimy tę zdolność do uśmiechu (niestety).




Wrócę na chwilę do wartości edukacyjnej. RYJÓWKA PRZEZNACZENIA opowiada o RYJÓWCE (zaskoczenie), która okazuje się wybrańcem i ma ocalić dolinę przed zniszczeniem. Wrogiem okazuje się jednak człowiek, a człowiek jest o wiele większy od ryjówki, więc jak niby to małe stworzenie ma pokonać takiego olbrzyma?



Autor uczula czytelnika na przyrodę, pokazuje jaka jest ważna i jak istotna jest np. segregacja śmieci. Ochrona terenów zielonych, lasów, łąk jest tu pokazana oczami zwierząt. Wszystko to bardzo dobrze spełnia swoją rolę, rysownik spełnił zamierzony cel.



To, co bym zmieniła, to obraz ludzi - mam na myśli stereotypowe podejście do złego bohatera, który nie szanuje przyrody i śmieci. Z doświadczenia wiem, że ci, co najbardziej śmiecą, pochodzą z miasta - świadczą o tym tony śmieci wywożone rok w rok np. z TPNu (to nie miejscowi domagają się koszy na śmieci na szlakach - absurd! i nie miejscowi zabierają w góry wodę i zostawiają plastik). Pokazanie więc "śmiecących wieśniaków" jest nie tylko krzywdzące, ale i zwyczajnie fałszywe. Osoby, które wychowały się wśród przyrody najczęściej tę przyrodę rozumieją i o nią dbają. Jest to jednak zarzut, który nie wpływa na wartość komiksu - raczej jest moją refleksją.




RYJÓWKA PRZEZNACZENIA została świetnie wydana. Kultura Gniewu jeszcze mnie nigdy nie zawiodła. Rewelacyjny papier, dbałość o kolor - wszystko tu jest! Miłym akcentem były dodatki, które autor zamieścił na końcu. Pomysł z plakatami inspirowanymi znanymi filmami - FANTASTYCZNY! Gratuluję Tomaszowi Samojlikowi talentu, oryginalności, ciekawych bohaterów i podziwiam za ciężką pracę, którą bez wątpienia włożył w tworzenie tej publikacji. Nie mogę się doczekać kolejnych przygód, bo na szczęście jest to dopiero pierwszy tom.

taka mała, a tak wiele może
6/10
tom 1
seria Przygody Dobrzyka
cykl Saga o Ryjówce
Wydawnictwo Kultura Gniewu
π


16 komentarzy:

  1. Ciekawa publikacja dla młodszych czytelników. Zobaczę - może też kiedyś po nią sięgnę, ale jeśli będzie w bibliotece. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Definitely a story getting back to nature. Looks like a very clever book!

    OdpowiedzUsuń
  3. Love your review! The artwork looks so fun. You don't find many shrews around. Looks great!

    OdpowiedzUsuń
  4. Podoba mi się i walor edukacyjny i kreska i humor. Przyznaję, że już zaczynam się zastanawiać, komu kupić tę książkę na prezent :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ja akurat nie czytam komiksow, ale moja starsza corka uwielbia komiksy wiec z pewnoscia to cos dla niej. Fajna szata graficzna. Pozdrawiam Cie serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  6. Kupiłam kiedyś ten komiks i się z nim zapoznałam. Z tego co kojarzę już dawno temu dałam go siostrzeńcom.

    OdpowiedzUsuń