Łączna liczba wyświetleń

środa, 26 lutego 2020

#recenzjePi "Z naszej przyrody" Bohdan Dyakowski



Zakochałam się! Zupełnie głowę straciłam dla tej książki! WSPANIAŁA! Moim skromnym zdaniem, tę pozycję powinien mieć każdy w swojej domowej biblioteczce (a już na pewno każdy Polak). Jak to dobrze, że Bohdan Dyakowski zostawił nam takie CUDO, taką po sobie spuściznę. Nie czytałam lepszej książki o przyrodzie, a tutaj mamy nie byle jaką przyrodę, ale tę naszą, polską, tę którą widzimy wyglądając przez okno, idąc na spacer… ale też zwyczajnie siedząc w domu, bo robaczki, pajączki, myszki i inni nieproszeni goście niemal bez przerwy nas nawiedzają. Dobrze więc się czegoś o tych współmieszkańcach ojczystej ziemi dowiedzieć.


„Z naszej przyrody” zachwyca przystępnością, pięknem języka, bo autor napisał to poetycko, czule, wrażliwie i prawdziwie baśniowo. Książka podzielona jest na części: I. W domu i na podwórku; II. W ogrodzie; III. W polu; IV. Na łące; V. W lesie; VI. Woda, a każda z tych części dodatkowo podzielona została na rozdziały – miesiące. I każdy z tych rozdziałów czyta się jak BAŚŃ, magiczną opowieść. Ja podczytywałam je sobie przed snem i cóż to było za piękne wprowadzenie w nocny odpoczynek. Dyakowski przeplata swoją narrację wierszami polskich poetów, wprowadza też stare przysłowia, ludową mądrość, co jeszcze bardziej wprowadza czytelnika w magiczny, idylliczny świat. Świat, który mamy na wyciągnięcie ręki, a którego tak często nie zauważamy, nie doceniamy.


Jeszcze trochę o samej narracji, która przywodzi mi na myśl stare opowieści, scenkę, w której dzieci siadają z dziadkiem wokół kominka a on snuje czarujące historie. Bohdan Dyakowski napisał to w formie spaceru po ogrodzie, łące, lesie, zabiera on nas na takie „zwiedzanie” i podziwianie skarbów czających się za rogiem. Bo tak! „Z naszej przyrody” jest książką-skarbem, idealną towarzyszką i nauczycielką. Jej nie można nie kochać, ją kochać należy. Kochać i poznawać, wracać do niej i nieustannie ulegać jej wpływowi, jej czarom… a przecież autor napisał to już tak dawno, to nie jest nowa pozycja, więc moglibyśmy pomyśleć, że czytać się to będzie ciężko – nic bardziej mylnego. CZYTAJCIE!


Nie dość, że książka piękna w środku, to i piękna na zewnątrz. Spójrzcie tylko na to eleganckie, przykuwające wzrok wydanie! Okładka wręcz przytłacza wspaniałością, bajkowością, marzeniem… a jeśli zajrzycie do środka, to natraficie na fotografie i ilustracje, które pozwolą wam lepiej poznać ptaki, zwierzęta, robaki, rośliny, kwiaty… KOCHAM tę grubą cegłę!   



Bez cienia wątpliwości 10/10 !!!!!!!!!!!


Wydawnictwo Zysk i S-ka


 π 




40 komentarzy:

  1. Skoro tak mówisz, to ja też chcę!

    OdpowiedzUsuń
  2. Przez chwile się bałam, że będzie to jakiś zwykły przewodnik po świecie przyrody. W końcu tego typu książek mam już trochę w swej biblioteczce. Służą do wyszukiwania informacji ale ta służy do czytania i to mnie kusi. Musze przyjrzeć się tej narracji, zdjęciom, wierszom. Może nawet sobie sprawię taki egzemplarz <3

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To jest prawdziwie wspaniała pozycja. Każdy rozdział, to baśń. Nie pożałujesz!

      Usuń
  3. Jestem ciekawa tego pięknego języka, o którym piszesz.

    OdpowiedzUsuń
  4. Po takiej recenzji nie mogłabym nie dać szansy tej książce. Jestem jej teraz bardzo ciekawa. ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. Wow, jaka ocena!
    Dawno nie czytałam nic w tym rodzaju - trzeba będzie to nadrobić. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Też bym chciała to przeczytać. Tak więc tytuł trafia na listę pozycji do nadrobienia. Zachęciłaś mnie. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Nie przepadam za książkami o takiej tematyce, ale Twoja recenzja absolutnie mnie przekonuje. Pamiętam, jaka sama pisałam recenzje książek i jak brakowało mi słów by opisać naprawdę dobrą książkę. Od razu czuć Twoje pozytywne emocje :)

    OdpowiedzUsuń
  8. zdjęcia są mega:D wow:D aż mam ochotę na ową książkę mimo że nie moja klimatyka;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo dziękuję. Miło mi to czytać i bardzo zachęcam do nabycia tej pozycji.

      Usuń
  9. Bardzo ciekawy i oryginalny motyw. No proszę, przyjemny temat i lekko zapodany. Widziałam już gdzieś ten tytuł, ale nie wiedziałam, że książka jest tak dobra.
    Piękne zrobiłaś zdjęcia.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dziękuję. Koniecznie sięgnij po tę książkę. Ja jestem oczarowana.

      Usuń
  10. Może być nawet 12/10 ale tam jest o pająkach to ja uciekam z krzykiem :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też pająki omijam z daleka, ale uwierz, tutaj to zupełnie inna bajka! I nawet te pajączki dają się lubić. Cudo!

      Usuń
  11. W czytaniu o przyrodzie, nie wiem czy Ty tak masz, ale ja się kompletnie odcinam od świata, wyciszam. Olga Tokarczuk pięknie pisze w powieściach o przyrodzie

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. cóż - przyroda jest cudem, a my jesteśmy jej częścią

      Usuń
  12. Książka zdecydowanie dla mnie :) Skoro powinna być w każdej domowej biblioteczce to nie pozostaje mi nic innego, aniżeli ją zakupić. Tym bardziej, że w domu nie tylko ja uwielbiam naszą przyrodę :)

    OdpowiedzUsuń
  13. Teraz mam na nią ochotę ! Niewiesz czy w internecie jest dostępny fragment abym mogła zajrzeć? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety tego nie wiem, warto poszukać w netach ;) ale wiem to, że WARTO - piękna książka

      Usuń
    2. Zarezerwowana w bibliotece i będę czytac a potem moze o niej napisze ;)

      Usuń
    3. Już mam <3

      PS Zapraszam w moje skromne progi - oczywiście jeśli masz ochotę ;)

      Usuń
    4. super, bardzo się cieszę :) oczywiście, że zaglądam - tylko kom, nie mogę dodawać... :(

      Usuń
    5. Jak to PAni nie może?

      Usuń
    6. będę próbować - ale ciemna ze mnie masa - na blogach nie blogspot nie loguje mnie

      Usuń