Łączna liczba wyświetleń

sobota, 29 października 2022

#recenzjePi "WSZECHŚWIAT W SKORUPCE ORZECHA" Stephen Hawking

KOSMOS rozpala wyobraźnię i sprawia, że człowiek czuje się taki malutki maluteńki... prywatnie uwielbiam książki o tej tematyce - one zwyczajnie poszerzają horyzonty tak w znaczeniu przenośnym, jak i dosłownym - otwierają nas na ogrom przestrzeni, którą mamy nad głowami. Stephena Hawkinga lubię, choć nienadmiernie, mam z nim czasem problem, ale WSZECHŚWIAT W SKORUPCE ORZECHA jest świetny!



Trzeba pamiętać, że jest to książka popularnonaukowa, ale jednak skupia się na zagadnieniach z fizyki, więc jeśli ktoś ma z tym problem, to ostrzegam. Nie będziemy tu czytać o gwiazdach w ujęciu baśniowym, a naukowym. Poznamy podstawowe prawa rządzące Wszechświatem i zobaczymy, że nie wiemy nic... no może trochę wiemy, ale i tak więcej nie wiemy, niż wiemy.



Podoba mi się sposób, w jaki Hawking podchodzi do trudnych tematów. Jest to trochę żartobliwe, dowcipne i proste wytłumaczenie, które może przyswoić niemal każdy. Poszczególne zagadnienia są także pięknie ilustrowane, niektóre definicje czytelnie wyróżnione w ramkach - a to niesamowicie ważne, zwłaszcza gdy ktoś zaczyna swoją przygodę z Wszechświatem.



Autor sprytnie łączy to, co wyobraźnia traktuje jako magiczne, z tym co naukowe. Hawking potrafi przedstawić rzeczywistość i to, jakimi prawami się rządzi w trochę baśniowy sposób, np. w kwestii podróży w czasie, innych wymiarów, przewidywania przyszłości itd. To wyjątkowo sympatyczne i interesujące podejście, którym czytelnik może się zarazić i odkryć w sobie jeśli nie fizyka, to przynajmniej fana fizyki.



Książka ta została fenomenalnie wydana. Piękna obwoluta i bardzo elegancka, twarda okładka, albumowy papier i ogromna ilość ilustracji - to wszystko sprawia, że tę książkę spokojnie można podarować komuś na prezent. Bardzo polecam, choć zdecydowanie wolę fragmenty, gdy Hawking skupia się na nauce, a nie na swojej filozofii.

jak Ci się żyje orzeszku?
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π

12 komentarzy:

  1. Też mam problem z Hawkingiem, ale jak polecasz, to wypróbuję tę ksiązkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dobrze, że nie jestem sama :)
      dla mnie wszystkie książki o Wszechświecie są ciekawe - ta jest na pewno rewelacyjna pod względem chociażby zilustrowania i wydania

      Usuń
  2. A co z tej książki odkryłaś sama dla siebie?
    jotka

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. dość dużo, powtórzyłam, to co już wiedziałam, choć akurat jeśli chodzi o fizykę, to ja mogę czytać o tym samym co jakiś czas, bo niestety nie utrwalam tego w mym zacnym umyśle :D ale fajnie opisuje podróże w czasie (teoretyzuje), podobał mi się także hołd złożony Einsteinowi na początku książki... dużo tego jest, ale takich pozycji nie czyta się na jednym posiedzeniu, tylko się podczytuje wybrane tematy

      Usuń
  3. Jak ja uwielbiam takie piękne wydania.

    OdpowiedzUsuń
  4. Wspaniałe wydanie :) chyba sama sobie sprawię prezenta na Mikołajki!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. bardzo mnie cieszy, że podsunęłam tak miłą perspektywę prezentową :) faktycznie super książka

      Usuń