Łączna liczba wyświetleń

środa, 19 października 2022

#recenzjePi "KORONA MIECZY" Robert Jordan

Epicka seria fantasy, której objętość potrafi przerazić, ale której świetne światotwórstwo Roberta Jordana zachwyca. KORONA MIECZY, to już tom 7 KOŁA CZASU i choć podczytuję tę serię powoli i na wyrywki, wybierając interesujące mnie fragmenty, głównie spektakularne opisy - to już nie mogę się odczekać kolejnego tomu. Czasem czuję się zagubiona w świecie stworzonym, trudno mi się połapać (tylko z mojej winy), ale zawsze towarzyszy mi wielki podziw.

Jordan prowadzi czytelnika w głąb swej - zdaje się - bezgranicznej wyobraźni i dokłada kolejne elementy układanki. W jego książkach najpiękniejsze są właśnie te puzzle, które po ułożeniu zaczynają nabierać głębszego sensu i ukazuje się naszym oczom przedziwny i skomplikowany obraz krainy, gdzie dobro walczy ze złem o panowanie nad światem. Klasycznie - można rzec, ale jak epicko!


Pisarz czasem ma dłużyzny, ale dla mnie to nie jest problemem, ponieważ ja własnie te dłużyzny lubię. Podobnie jak u Tolkiena, tak i u Jordana oczarowuje mnie dbałość o szczegóły i pewna niejednoznaczność. Oczywiście Tolkiena nikt nie przebije (w moich oczach), ale Jordan naprawdę pięknie poprowadził swoich bohaterów.


Właśnie! Co do bohaterów, którzy już w tym 7 tomie mocno się zmienili, nabrali trójwymiarowości (że się tak wyrażę)... mimo tej znaczącej zmiany, jestem bardziej za opisami, niż za postaciami. Dialogi, choć bardzo dobre, czasem mnie drażnią i mam wrażenie, że są powtarzalne, zaś opisy, nawet jeśli trochę wtórne, to wyjątkowo dla mnie miłe i rozwojowe.


Tę serię czytam (podczytuję) po swojemu i bardziej niż na fabule, skupiam się na świecie przedstawionym, na jego magicznych możliwościach i na tym, co sobą reprezentuje i jakie daje możliwości. Mam nadzieję, że w przyszłości jeszcze wrócę do tej serii, ale z bardziej skrupulatną głową. Nie będę oceniać na punkty - ogólnie zamierzam odchodzić od oceniania punktowego, gwiazdkowego.


Na koniec podkreślę, że Wydawnictwo Zysk i S-ka cudownie wznawia tę epicką serię. KORONA MIECZY wygląda przepięknie i kolorystyka szaro-biała prezentuje się wyśmienicie. Polecam każdemu fanowi fantastyki.

a koło kręci się
tom 7
KOŁO CZASU
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π

13 komentarzy:

  1. Przeczytam jak już będę na emeryturze ;p

    OdpowiedzUsuń
  2. Wow, cała seria przedstawia się rewelacyjnie. Jestem pod wrażeniem.

    OdpowiedzUsuń
  3. Mam w domu wielkiego fana fantasy, dlatego jemu polecę powyższą serię.

    OdpowiedzUsuń
  4. Bardzo mnie ciekawi ta seria, ale kompletnie nie umiem się za nią zabrać.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też miałam taki problem... ale to wydanie mnie przekonało... na szczęście

      Usuń
  5. Mam tę serię w planach. Mam nadzieję, że uda mi się sięgnąć po nią najpóźniej w przyszłym roku.

    OdpowiedzUsuń
  6. Objętość rzeczywiście robi wrażenie - powalające bym powiedziała, szczególnie w całej okazałości.

    OdpowiedzUsuń