Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 29 kwietnia 2021

#recenzjePi "Zimne wody Wenisany" Linor Goralik


Zaskoczenie - to słowo klucz. "Zimne wody Wenisany" zadziwiły mnie formą, sposobem podania, stylem i oczywiście samą opowieścią. Jest to wyjątkowo charakterystyczna historia, która nie tylko zapada w pamięć, ale przede wszystkim wyróżnia się na tle współczesnych. To oniryczna, skupiona na slajdach baśń, która odsłania, obnaża zakłamanie dorosłych. Wyśmiewa prawa i demaskuje strach, jako narzędzie władzy.


Agata, to dziewczynka, która pragnie być wolna. Postawiona w trudnej sytuacji wykazuje się wielką odwagą i mądrością. Stojąca między światem "na lądzie" i światem "pod wodą" zastanawia się, czy to, co jej przez całe życie wmawiano, czym ją straszona ma w sobie choć cień prawdy? odkrywa kłamstwo i wielkie zło. Zauważa, że niemal zawsze chodzi ludziom, dorosłym o władzę i pieniądze.


Linor Goralik zaprezentowała nam specyficzny styl, który jest trochę suchy, jakby punktowy, sztywny i bardzo konkretny. Nie mamy tu zbędnych ozdobników, mamy tu czystą opowieść podzieloną na sceny, a każda scena poświęcona jest ku czci jakiegoś "świętego". Zabieg interesujący i przyciągający, ale co najważniejsze udany. W tej pozornej prostocie kryje się klejnot, dusza bajarza - bardzo mi się podobała ta książka, pełna skromnych mądrości, takich jak "Strach w sytuacji bez wyjścia jest całkowicie bezużyteczny. (...) W sytuacji bez wyjścia nie ma sensu się bać, trzeba działać." Ach! By tak nie tylko zrozumieć to zdanie, ale i je wprowadzić w życie!



"Zimne wody Wenisany", to historia dwóch miast, z silnymi nawiązaniami do Wenecji (z oczywistych, wodnych przyczyn). Mamy tu trudną walkę, pozornie skazaną na niepowodzenie, ale czasem to właśnie Ci maluczcy powołani są do zmiany świata. Koniecznie muszę wspomnieć o przepięknym wydaniu. Ilustrację na okładce wykonał Roch Urbaniak, a wydawnictwo postarało się o najwyższą jakość wykonania (mamy nawet błysk wody). Krótka, ale posiadająca w sobie "TO COŚ". Czcionka duża, więc czyta się łatwo i przyjemnie - nic, tylko brać.

strach jest tylko uczuciem - wolność jest stanem
8/10
tom I
Wydawnictwo :Dwukropek
π



42 komentarze:

  1. "Strach w sytuacji bez wyjścia jest całkowicie bezużyteczny. (...) W sytuacji bez wyjścia nie ma sensu się bać, trzeba działać." to piękne słowa no ale sama nie wiem.. ten styl nie tylko suchy jak wspominasz ale i dretwy i te powtórzenia imienia Agata ale i tak jestem ciekawa

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale ja nie napisałam, że styl jest "drętwy" i nie uważam, by taki był. Mi się bardzo podobała ta opowieść. Jest inna, ma coś w sobie i ma przesłanie, drugie dno. Ja jestem na TAK :)

      Usuń
    2. Znaczy miałam napisac czy nie wydałby mi sie drętwy :P Przepraszam :)

      No jestem ciekawa... ale baśnie kontynetu tez kuszą :)

      Usuń
    3. A to baśnie bardziej polecam. Są super ❤❤❤❤

      Usuń
    4. A jak myślisz.. odnajdę się w tej książce?

      Usuń
    5. Myślę, że może Ci się spodobać. Choć chyba faktycznie bardziej lubisz inny klimat, ale na Twoim miejscu bym spróbowała.

      Usuń
    6. Inny to znaczy jaki? :)

      A widziałaś A kuku krol? :D

      Usuń
    7. Tak na czuja bardziej napisałam. Tutaj mamy taki jakby raport z wydarzeń.

      Widziałam i też jestem bardzo ciekawa. A Ty?

      Usuń
    8. tez tak poczułam po przeczytaniu fragmentu

      Tez ale i Sledztw Emili, i Szpiegów Miejskich :D

      Usuń
    9. Właśnie wiem... trudno się zdecydować, bo wszystko kusi.

      Usuń
    10. Wszystkie uda Ci sie zrecenzowac... masz kolejne współprace.. wspaniale i gratuluje <#

      Usuń
    11. Dziękuję :) zobaczymy jak to będzie :) i Tobie ogromnie gratuluję - piękne książki recenzujesz i robisz to profesjonalnie :) Twoja strona jest jedną z moich ulubionych, jak nie ulubioną :) wiesz o tym :)

      Usuń
    12. Będzie dobrze :)

      Wiesz na mnie wydawcy nie zwracają uwagi ale ja pisze z pasji nie dla gratisó i ciesze sie ze moge wypozyczyc przeczytac napisac a przy okazji promowac ksiazki i wydawcow. i ciesze sie ze Ci sie podoba? Jedną z ulubionych? Naprawdę? Ojej.. <# jak miło dziękuję <3 chyba wiesz ze wzajemnością <3

      Usuń
    13. Powinnaś zapytać. Jestem pewna, że by chcieli podjąć z Tobą współpracę. Twoja strona jest o wiele poczytniejsza niż moja. Bezwzględnie by Cię chcieli, tylko musisz wysłać zapytanie :)
      Dziękuję :) :*
      Kochana, przy okazji życzę miłej majówki :)

      Usuń
    14. Kogo? Nie na pewno nie... Próbowałam do Wilgii i nie chcieli bo nie mam instagrama... ja na to nie zasługuje a Ty tak <3 Kto by mnie chciał..

      <3

      Majówka bedzie zła ale dziękuję. Mam nadzieję, że odpozniesz <3

      Usuń
    15. Spróbuj do Zysku, Dwóch Sióstr, :Dwukropka - na pewno się zgodzą :) ja bym Cię chciała :) nie myśl tak źle o swojej pracy, zwłaszcza, że świetnie piszesz...

      Oj... więc by było lepiej, by się wszystko ułożyło :)
      Dziękuję, odpoczynek się przyda :)
      uważaj na siebie

      Usuń
    16. Dwukropek i Dwie Siostry to małe wydawnictwa z pewnością odmówią, Zysk ma swoich stałych recenzentów... nie warto... i nie wiem co napisać
      Pisze za dużo, nie mam wyświetleń, obserwatorów.. nie nie.. Ty pewnie masz też wykształcenie a piszesz narawde świetnie <3

      Nie wiem.. nie wiem jak to będzie.. na razie od dawna jest... nie chce pisac :(

      <3

      Usuń
    17. Nie bądź dla siebie taka surowa. Prowadzisz świetną stronę, prezentujesz mądre książki. Bardzo dobrze piszesz. Ja też mam ostatnio bardzo słabo... aż nie chce się gadać, ale takie to już jest to nasze życie. Będzie jak ma być, ale my musimy być dla siebie lepsi.

      Usuń
    18. Dziękuję, że tak uważasz ale wiesz... wydawcy patrzą na co innego. Dziękuję za miłe słowa <3

      Płakać się chcę.. mam nadzieję, że u Ciebie szybko sie poprawi <3

      Usuń
    19. Tak... wzajemnie. Uważaj na siebie. Dbaj o siebie.

      Usuń
    20. Ja dbam i musze teraz dbać o Mamę a co do wydawnictw to w moim przypadku nie warto ale Ty próbuj... na pewno sie uda :)

      Usuń
    21. Wszystkiego dobrego dla mamy. Uściski

      Usuń
  2. Jestem bardzo ciekawa tego specyficznego stylu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękna okładka i duża czcionka to dwa niebagatelne plusy!

    OdpowiedzUsuń
  4. Tym razem nie jestem przekonana, wiec sobie odpuszczę, ponieważ dużo książek czeka w kolejce do przeczytania.


    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
  5. Z jednej strony, czuję się zaintrygowana, ale z drugiej, nie jestem pewna, czy publikacja ta do mnie przemówi.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jeśli będzie w bibliotece, to nie wykluczam wypożyczenia, acz już wśród tych pozycji do upolowania w bibliotekach mam bardzo dużo tytułów na oku. Tak więc recenzowana przez Ciebie publikacja byłaby raczej czymś na dalszą przyszłość.

      Usuń
    2. Jasne. Jak przyjdzie na nią czas, to będzie 😊

      Usuń
  6. Myślę, że ta książka urzeknie wielu młodszych czytelników.

    OdpowiedzUsuń