Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 11 kwietnia 2021

#recenzjePi "Folwark Zwierzęcy" George Orwell


Hmmmm smutna to książka... o wielkiej głupocie i jeszcze większym okrucieństwie. Oczywiście "Folwark Zwierzęcy" czytałam, ale już dawno, bo chyba w liceum, albo nawet w gimnazjum i choć ogólną fabułę kojarzyłam, to ta powtórka okazała się bardzo dobrym posunięciem. Nie ukrywam, do tego skłoniło mnie eleganckie wydanie od Zysk i S-ka (cieszę się, że to wydawnictwo wznawia klasykę, ważne dla ludzkości dzieła).


George Orwell był pisarzem o sokolim wzroku, jeśli chodzi o człowiecze zachowanie. Ta krótka książka, która zdaje się być czymś w rodzaju baśni dla dorosłych, obdziera pokracznego ducha ludzkości z cuchnącego ciała. Rewolucja! Łatwo krzyknąć, ale co dalej?



Z racji, że jest to opowieść niedługa, a ekstremalnie ważna, to prawdą jest, że każdy powinien "Folwark Zwierzęcy" przeczytać. Jestem raczej za tym, by czytali ją zwłaszcza starsi odbiorcy, bo (nie odbierając mądrości młodym) młodszy czytelnik nie zobaczy jej w pełnym blasku. To książka, która kładzie się cieniem na sercu i mnie wprowadziła w dość poważne przygnębienie. Ma wielką siłę rażenia i właśnie im starszy jesteś, tym ta lektura staje się bardziej przykra.



Łatwo jest wymyślać "lepsze światy", łatwo krzyczeć, tworzyć chwytliwe hasła, łatwo lichym smakołykiem powieść tłum do rewolucji - lecz cel, choć na początku nie wiem jak szczytny, na końcu okazuje się najczęściej świńską mordą. Warto o tym pamiętać, nim się zacznie powtarzać cudze słowa z przekonaniem, że są nasze.



Naprawdę czuję smutek. Jak to źle o nas świadczy, że ta książka jest aktualna - i nie mam co do tego wątpliwości - że będzie aktualna zawsze. Pisarz w oszczędnej, skromnej formie i w prostym stylu podarował ludzkości lustro i niestety, ale nie możemy być zadowolenia z odbicia.



Pragnę na koniec zwrócić uwagę jeszcze raz na wydanie. Zysk i S-ka niezwykle elegancko opakowała tę trudną treść. Maciek Wolański zrobił znakomitą robotę przy grafice. Im dłużej patrzysz na okładkę, tym więcej widzisz. Nagle pojawiają się profile zwierząt, by na końcu ujrzeć świński pysk, bo czym jest ten wiatrak? Jest utopią.
Również brawa się należą tłumaczowi - Tomasz Bieroń zrobił to sprawnie i zawodowo. Czcionka w środku jest dość duża, co sprawia, że czyta się szybko i niemęcząco. Jednym słowem WARTO, ale chyba jednak jednym słowem TRZEBA.

lustro ludzkości
10/10
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π



34 komentarze:

  1. Czytałam dawno, dawno temu. Jestem ciekawa tego ładnego wydania od Zysku.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. polecam kupić, bo naprawdę bardzo ładnie się prezentuje

      Usuń
  2. Jest to książka genialna i ponadczasowa.

    OdpowiedzUsuń
  3. Chciałam sobie kiedyś przypomnieć, ale rzeczywistość przechodzi samą siebie, Orwell w czystej postaci.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. warto przeczytać jeszcze raz - a to wydanie jest świetne

      Usuń
    2. Ja mam cieniutkie z mała czcionką...

      Usuń
    3. to może w to wydanie dobrze się zaopatrzyć :)

      * ja też mam stare wydanie, to z świnią na okładce (zdjęcie), to od Zysku jest nie do porównania

      Usuń
  4. Chętnie przeczytam tą książkę :D Zapowiada się ciekawie :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  5. Płakałam przy lekturze tej książki :(

    nowe wydanie ma obrazki?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie, tylko tekst, ale bardzo ładnie się prezentuje, dobrze się czyta.

      Usuń
    2. Ksiązka która zapada w pamięć

      Usuń
    3. zdecydowanie - ponadczasowa

      Usuń
  6. Znam i czytałam w starym wydaniu, ale jeszcze jej nie mam w mojej domowej biblioteczce.
    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To dobry moment, by nabyć. Zysk świetnie wydał.

      Usuń
  7. Świetna, choć niełatwa w odbiorze lektura. Będę chciała kiedyś wrócić do tej książki.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Warto do niej wrócić. Niby się pamięć, ale okazuje się, że wywiera za każdym razem mocniejsze wrażenie.

      Usuń
  8. Czytałam dawno temu. Może niedługo ponownie sięgnę po tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  9. Rzeczywiście, to wydanie wygląda świetnie! Im dłużej się przyglądam grafice na okładce, tym więcej szczegółów wyłapuję! Pamiętam, że książka zrobiła na mnie ogromne wrażenie, zwłaszcza jej ponadczasowość, co w sumie jest gorzką refleksją :/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo polecam, warto ją mieć u siebie i to w tym właśnie wydaniu :)

      Usuń
  10. Czytałam już tą książkę w innym wydaniu, ale w formie e-booka. I tak sobie myślę, że jeżeli będę kupować "Folwark zwierzęcy" w wersji papierowej, to będę polować na to wydanie, bo faktycznie jest bardzo ładne.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i to jest słuszna decyzja :)
      cieszę się
      pozdrawiam

      Usuń
  11. Dużo słyszałam o tej książce, ale nigdy jej nie czytałam :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. warto - naprawdę sięgnij
      to krótka książka i można ją przeczytać na jeden raz

      Usuń
  12. Witam serdecznie ♡
    Tę historię poznałam w podstawówce! Doskonale to pamiętam, bo wywarło to na mnie ogromny wpływ. Myślę, że czas odświeżyć ten tytuł. Po latach pewnie spojrzę na niego nie co inaczej. Świetna recenzja!
    Pozdrawiam cieplutko ♡

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tak. To książka, do której warto wrócić po latach. Dziękuję za piękne słowa.
      uściski
      Pi

      Usuń
  13. Nie czytałam jeszcze tej książki, ale przeczytam na pewno. Wiele osób ją poleca, a ja od dawna mam ją w planach.

    OdpowiedzUsuń
  14. Jeszcze przede mną, ale mam nadzieję, że już niedługo ;)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  15. Tak ja tez uwazam ze to bardzo wazna pozycja i warto ja znac. Ostatnio czytalam ja do matury i na studiach. Autor obnaza wady czlowieka w najbardziej celny sposob jaki sie da.

    OdpowiedzUsuń