Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 21 grudnia 2021

#recenzjePi "ŚWIĄTECZNE MORDERSTWO" Ada Moncrieff,


Właśnie tego potrzebowałam! Angielskiego klimatu! ŚWIĄTECZNE MORDERSTWO czuć, że nie jest to kryminał współczesny, raczej w stylu Agathy Christie - i BARDZO DOBRZE! To typ "cozy crime book", że tak przetłumaczę "przytulny kryminał". Uwielbiam takie powroty do przeszłości!


ŚWIĄTECZNE MORDERSTWO nie ma jakiejś skomplikowanej fabuły i rozwiązania w sumie można się domyślić dość łatwo, lecz nie o to w tym chodzi. Tu chodzi o atmosferę i klaustrofobiczną zagadkę. Mamy angielską posiadłość, mamy domowników, gości świątecznych i mamy trupa. Jest też detektyw, wcale nie taki z niego Poirot, bo ma swój charakter i swoje metody. Podczas lektury poznajemy poszczególne postaci tego krwawego dramatu, ich życie, ich plany, ich rozterki i pragnienia. Kto zabił? No tak, ważne pytanie, ale ja w tej książce odnalazłam czytelniczą przyjemność i to nie ze względu na samo morderstwo, tylko tę otoczkę.



Styl Ady jest bardzo przyjemny. Powiedziałabym, że nawet momentami zuchwały. Ma w sobie pazur, gorzki dowcip i przyjemnie kreśli opisy. To naprawdę ciekawa książka. Można jej oczywiście zarzucić pewną schematyczność i w akcji i w bohaterach, którzy nie są specjalnie pogłębieni psychologicznie, lecz to nie może być do końca zarzut, ponieważ tego typu książki czyta się po co innego. Sięga się po nie, by poczuć stare, dobre pisanie, wpaść w świąteczny klimat rodem z Christie.



Bardzo podoba mi się także storna wizualna - wydanie. Okładka jest świetna, idealna na święta. Ja ogólnie mam słabość do angielskich rezydencji, więc w mój gust trafiło celnie. Myślę, że jeśli szukacie czegoś, co was oderwie od problemów i da klasyczne kryminalne emocje, to to jest świetny wybór.

kto zabił? i czy zabił?
7/10
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π



24 komentarze:

  1. Oj tak, takich klasycznych emocji teraz mi potrzeba.

    OdpowiedzUsuń
  2. Myślę, że skuszę się na tą książkę, bo mam wrażenie, że może mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  3. Always great to see a Christmas mystery! This looks like a classic🎄

    OdpowiedzUsuń
  4. Very cool review! Oh, it looks like a keeper for your library! Beautiful cover!

    OdpowiedzUsuń
  5. Beautiful book! So happy to see your review! Looks like a great read!

    OdpowiedzUsuń
  6. Porównam, gdy przeczytam, wiesz sama!

    OdpowiedzUsuń
  7. Widzę, że coś dla mnie :D oj takie morderstwo na święta książkowe w sam raz!

    OdpowiedzUsuń
  8. Niedawno czytałam inny klasyczny kryminał "Morderstwo na święta", którego recenzję opublikowałam dziś na blogu. Tej książki z kolei jeszcze nie czytałam, ale mam na nią oko. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ona jest w klasycznym stylu, ale jest napisana przez współczesną autorkę - też się nabrałam

      Usuń
  9. No może... choć ogólnie za kryminałami to ja nie przepadam...

    OdpowiedzUsuń
  10. Oj lubię świąteczny klimat, a w połączeniu z morderstwem to coś wspaniałego :) Oczywiście jeśli chodzi tylko o książki. Z chęcią przeczytam!

    Carrrolina Blog-klik

    OdpowiedzUsuń
  11. W tym roku na pewno nie, ale kiedyś przeczytam

    OdpowiedzUsuń
  12. Oj tak, takich klasycznych emocji teraz mi potrzeba

    OdpowiedzUsuń