Łączna liczba wyświetleń

środa, 29 grudnia 2021

#recenzjePi "MOCNI LUDZIE" Antoni Ferdynand Ossendowski


Antoni Ferdynand Ossendowski, to jeden z tych pisarzy, których bardzo cenię i cenię go nie tylko za to, co napisał, ale także za życie, które prowadził. MOCNI LUDZIE, to moje trzecie spotkanie z jego twórczością po SŁONIU BIRARA (przepiękna opowieść o wielkim przywiązaniu zwierzęcia do człowieka) i NAJWYŻSZYM LOCIE (rewelacyjny, wyjątkowy, piękny zbiór opowiadań). I cóż... MOCNI LUDZIE również mnie zachwycili.


Jest to opowieść o Polakach wygnanych na Syberię. Mamy tu do czynienia z rodziną, która trafia w nieznane, obce miejsce i musi pokonać strach i przeciwności. Jednak w tym trudnym czasie spotykają ludzi, którzy pomagają im przetrać. Są to prości mieszkańcy wioski, którzy podobnie jak nasi rodacy, nie przepadają za Rosjanami (z oczywistych powodów). Nawiązuje się między nimi głęboka więź, przyjaźń, dzięki której życie na wygnaniu staje się znośniejsze.



Ossendowski potrafi pięknie opowiadać o historii, którą czasem koloryzuje, podkręca, ale którą zawsze szanuje i traktuje z wielką czcią. Książka ta przypomina o nieludzkiej tułaczce, o skazaniu na wieczną tęsknotę za Ojczyzną. To ogromnie ważne byśmy pamiętali o katordze, na jaką byli wysyłani Polacy przez Rosjan. Nie można o tym zapominać! Ta czarna karta powinna być lepiej znana nie tylko w Ojczyźnie, ale moim skromnym zdaniem - na całym świecie, bo świat często pamięta o tym, co jest wygodne, ale o tym, co stanowi kość niezgody z Rosją... niekoniecznie - bo przecież Putin do niedawna był uważany za wielkiego demokratę, zresztą nadal by się niejeden zachodni demokrata z nim poprzytulał i tak się tuli np. z Niemcami. Ach, ale dajmy temu pokój! Od polityki boli głowa, a ja nie mam przy sobie teraz żadnej tabletki.



MOCNI LUDZIE są napisani w sposób bardzo "ossendowski", że się tak wyrażę. Jest w tym jego pisaniu wrażliwość, taki piękny romantyzm, ale nieprzesadzony. Jest lekko patetycznie, ale to pasuje, a nawet tak trzeba. Bardzo lubię opisy, bo mają w sobie dzikość, świeżość i zachwyt nad krajobrazem, w przypadku Syberii zimnym, nieprzyjaznym, a jednak wciąż oszałamiającym.



Książka ta jest tania i myślę, że każdy może wydać te paręnaście złotych by wrócić myślami do naszych rodaków, by zrozumieć, jak świat się zmienił i jak zmienił się dla nas na lesze. To wyjątkowa opowieść, pełna ciekawych wątków, nazewnictwa, zwyczajów i opisów życia na "nieludzkiej ziemi". Warto!

być MOCNYM w kontekście Syberii...
8/10
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π


22 komentarze:

  1. Może w przyszłości przeczytam tę książkę, ale teraz nadal wolę bardziej rozrywkowe klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  2. Właśnie nie jestem pewna, czy mam ochotę na patetyczny styl, wolałabym zwyczajnie...

    OdpowiedzUsuń
  3. Chciałam przeczytać, ale chwilowo nie mam czasu. Moze w przyszłosci kupie

    OdpowiedzUsuń
  4. Ta wrażliwość i romantyzm mnie bardzo mocno zachęcają.

    OdpowiedzUsuń
  5. Z ciekawości chętnie przeczytałabym tą książkę :D
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
  6. Such a great review. Yes, I have heard of this. I really need to find this book now. Thank you so much!

    OdpowiedzUsuń
  7. Very good title. I recently saw how some Old Russian woman had been exiled there and what little she lived on so little..WOW.... It's great to hear about this book. Thanks for the great review!

    OdpowiedzUsuń
  8. Such a book of courage. Great review! Just what I needed today. Thank you so much!

    OdpowiedzUsuń
  9. Swego czasu pochłaniałam sporo tego typu literatury. Teraz chyba czuję przesyt, bo ostatnio nie podchodzą mi tego typu książki...ale możliwe, że za jakiś po nią sięgnę.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo chetnie ja przeczytam. Juz zapisuje w notesie tytul zeby mi z lebka nie wylecialo. Lubie ksiazki z tlem historycznym.

    OdpowiedzUsuń