Łączna liczba wyświetleń

sobota, 13 stycznia 2024

#recenzjePi "TAJEMNICZY OGRÓD" Frances Hodgson Burnett (autor), Inga Moore (ilustracje)

Klasyka literatury dziecięcej... chyba moja ulubiona czytelnicza szuflada. TAJEMNICY OGRÓD, to jedna z tych opowieści, którą zna każdy, a przynajmniej każdy coś kiedyś słyszał, bądź widział. Frances Hodgson Burnett stworzyła ponadczasowe dzieło, która zachwyca i inspiruje do dzisiaj.

Ta historia porusza czułe struny wyobraźni, ponieważ, już pomijając ludzkich bohaterów, posiada bohatera magicznego - OGRÓD i wszystko, co w nim żyje. Uważam, że własnie to jest największą siłą tej książki... opisy i wyobrażenia czytelnika o kluczu do TAJEMNICZEGO OGRODU. Piękne i zarazem proste, bo któż nie chciałby odnaleźć furtki do innego świata - świata, którym może się zaopiekować, a w zamian za tę opiekę dostanie cichy zakątek, w którym będzie mógł schronić się przed szarym światem.


Chyba nie muszę pisać o czym jest książka, bo jest tak popularna i przecież znajduje się (a przynajmniej znajdowała się) na liście lektur szkolnych... ale warto bym tu napisała trochę o tłumaczeniu Jerzego Łozińskiego.


Ja bardzo cenię tego tłumacza. Jerzy Łoziński jest jednak kontrowersyjny, ze względu na jego podejście do Tolkiena, co w pełni rozumiem, ale ja jednak także jestem zwolenniczką właśnie jego przekładu... może dlatego, że to własnie z Łozińskim po raz pierwszy odbyłam tę wyjątkową przygodę. Jeśli zaś chodzi o TAJEMNICZY OGRÓD, to w moim odczuciu tłumaczenie jest znakomite. To przepiękna polszczyzna, każde zdanie brzmi dźwięcznie i przyjemnie a całość czyta się z ciągłym zachwytem. Najbardziej urzekły mnie opisy przyrody, bo naprawdę poczułam się, jakbym była na wrzosowiskach.



Jednak to wydanie to coś więcej. To najpiękniejsze wydanie TAJEMNICZEGO OGRODU jakie widziałam i zdecydowanie najpiękniejsze na polskim rynku. Ilustracje jednej z najbardziej utalentowanych i oryginalnych ilustratorek - Ingi Moore - to skarb, ponadczasowe piękno, malarska brawura i popis artystycznego przedsięwzięcia na dużą skalę, bo obrazów mamy tu naprawdę wiele. Wspaniałe kolory, przyroda odmalowana w sposób z jednej strony realistyczny, a z drugiej całkowicie magiczny. Inga Moore zilustrowała także inna wspaniałą opowieść, którą oczywiście posiadam i kocham, bo jest to jednak z książek mojego życia - O CZYM SZUMIĄ WIERZBY - którą to pozycję także wydało Wydawnictwo Zysk i S-ka. Wielkie brawa i podziękowania dla nich!


Jeśli szukacie czegoś przepięknego, czegoś na prezent, na ciche wieczory przy gorącej czekoladzie - to TAJEMNICZY OGRÓD w tym wydaniu będzie idealnym wyborem. Może droższy od gazetowych wydań, ale WARTO! Oj warto! Perełka!

gdzie mój klucz... gdzie ogród...
Wydawnictwo Zysk i S-ka
egzemplarz recenzencki
π

9 komentarzy:

  1. Mam stare wydanie tej książki, ale na takie też chętnie bym się skusiła.

    OdpowiedzUsuń
  2. Klasyka, ale jakie wydanie! Ja mam po angielsku, ale ilustracji brak.

    OdpowiedzUsuń
  3. Such a beautiful cover. Great artwork illustrated! Such a giftable book!

    OdpowiedzUsuń
  4. An edition to hold on too. Lovely review!

    OdpowiedzUsuń
  5. Gracias por la reseña. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  6. Uwielbiam tę historię i muszę w końcu kupić ją w jakimś pięknym wydaniu. A to mnie bardzo kusi.

    OdpowiedzUsuń
  7. Kocham tę opowieść całym sercem!

    OdpowiedzUsuń
  8. Uwielbiam tę książkę. A ta wersja bardzo mi się podoba. Piękna jest!

    OdpowiedzUsuń
  9. To moja najukochańsza powieść z czasów dzieciństwa!!

    OdpowiedzUsuń