Łączna liczba wyświetleń

sobota, 12 lutego 2022

#recenzjePi "STRASZLIWE MŁODE DAMY i inne osobliwe historie" Kelly Barnhill


Odkąd zobaczyłam tę okładkę i przeczytałam tytuł - cóż... to było pewne, że przeczytam. Pewne! I tak też się stało. STRASZLIWE MŁODE DAMY I INNE OSOBLIWE HISTORIE zostały jakby skrojone na me gusta. Przepadam za opowiadaniami i uwielbiam "dziwne" historie - to takie moje literackie słodycze.


Wcześniej, choć słyszałam o twórczości Kelly Barnhill, to nie czytałam jej dzieł, jednak była na mojej liście "do poznania" i stało się świetnie, że poznałam ją właśnie w krótkiej formie. Może nie wszystkie opowiadania mi się bardzo podobały, ale każde cenię za wyjątkowość, za styl, za nietuzinkowość, za absolutną oryginalność.



Co do stylu - pewnie to głupio zabrzmi, ale gdybym miała wydać zbiór opowiadań, to byłby to zbiór właśnie w takim klimacie. Mamy tu magnetyczny REALIZM MAGICZNY, a czytelnik zastanawia się, czy śni. Jedna z moich ulubionych historii, a zarazem pierwsza, czyli PANI SORENSEM I SASQUATCH pozwala nam wkroczyć do rzeczywistości, w której zwierzęta potrafią wstrząsnąć poukładanym światem ludzi. Podoba mi się w tej opowieści wszędobylska niesamowitość. Zadziwia mnie zaś precyzyjność w budowaniu bohaterów, choć przecież to jest krótka forma.



Tak jak wspomniałam, nie każde z opowiadań mnie zachwyciło, ale w każdym znalazłam coś interesującego. Ogromnie się cieszę, że poznałam pióro tej niezwykłej pisarki. Barnhill potrafi wspaniale czarować metaforą, tworząc przy tym magiczną atmosferę, lecz nie zawsze jest to magiczność bezpieczna - czasem, a nawet często, jest to magiczność straszna, groźna, nawet przerażająca.



STRASZLIWE MŁODE DAMY I INNE OSOBLIWE HISTORIE, to zbiór dziewięciu fantastycznych opowiadań i jeśli macie choć trochę gust podobny do mojego - to warto! A jeśli nie znacie mojego gustu, to jeśli lubicie wszystko co dziwne, ale nie pozbawione przesłania - czytajcie! Piękna okładka tylko zachęca do pożarcia.

straszna jest dziwność - lecz straszniejszy świat bez niej
7/10
Wydawnictwo Literackie
π



15 komentarzy:

  1. Piękna okłada, lubię wszystko co dziwne, więc mogłaby mi się spodobać ta książka 😊

    OdpowiedzUsuń
  2. Już sam realizm magiczny mnie bardzo mocno zachęca. Bardzo mocno.

    OdpowiedzUsuń
  3. Młode czytelniczki poszukują podobnych treści.

    OdpowiedzUsuń
  4. Nie słyszałam wcześniej o tej autorce. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Ten tytuł mam już zanotowany :)

    OdpowiedzUsuń
  6. I LOVE the title. I would so have to read this one. So enjoyed your review. It is definitely on my list now!

    OdpowiedzUsuń
  7. This looks like a fun read. So glad you reviewed it. So interesting!

    OdpowiedzUsuń