Łączna liczba wyświetleń

środa, 9 lutego 2022

#recenzjePi "CZY TO SEN?" Natalia Klewicz


Nie jest to książka dla mnie, lecz nie jest dla mnie dlatego, że nie jestem jej odbiorcą. To pozycja skierowana do młodzieży, raczej nastolatków i myślę, że tam się może sprawdzić zwłaszcza, że bazuje na bardzo ciekawym schemacie.


CZY TO SEN?, to opowieść przyzwoicie napisana, językowo jest poprawnie, choć dialogi bywają infantylne, a postaci dość płaskie. Sama historia wciąga... a przynajmniej do pewnego stopnia. Mi najbardziej podobał się sam motyw SNU. Od zawsze mnie interesowało to, dość niezwykłe i nadal do końca niezbadanie zjawisko marzeń sennych. Natalia Klewicz idzie jednak dalej - tworzy iluzję życia WE ŚNIE, co jest dość niebezpieczne, bo przecież osoba, która myli jawę se snem stoi często obok, lub już w - szpitalu psychiatrycznym.
Bywało, że całkowicie się rozmijałam z autorką i nie czułam jej fabularnych rozwiązań, ale pewnie to też wina mojego nienastoletniego wieku. Zwyczajnie nie wszystko przypadło mi do gustu - to pewne. Jest w tym jakaś banalność, która w połączeniu z nawet bardzo ciekawym motywem, pozostawia niedosyt - jednak piszę to z perspektywy czytelnika, który już wiele przeczytał i ma duże oczekiwania.



Choć, jak już wspomniałam, nie była to książka dla mnie, to jednak doceniam jej przesłanie i niekoniecznie jest to tylko rozrywka. Młodzi ludzie (choć dobrze wiemy, że nie tylko młodzi) mają ostatnio pod górę, bo świat pędzi i czasem chce się wyskoczyć, tylko po to, by się zatrzymać. Czasem też po to, by odpocząć. Sen wydaje się naturalnym wyborem, bez snu, człowiek umiera. Bezsenność jest przecież paskudną, nieznośną, bolesną chorobą, z którą zmaga się coraz więcej osób. Więc pytanie CZY TO SEN? jest pytaniem, które pojawia się czasem... jeśli nie często. Bo jak poznać, co jest prawdą, gdy w chwili ekstremalnego zmęczenia, problemów ze zdrowiem, rosnących oczekiwań pojawia się wizja, kusząca odskocznia.



Główna bohaterka płynnie przechodzi z jednego świata do drugiego... lecz życie płata figle, a ludzie, których spotykamy, potrafią nieźle namącić. Czy dziewczyna pozna CZY TO SEN? Cóż... sami się przekonajcie.

sen do snu niepodobny
5/10
Wydawnictwo YA!
π


14 komentarzy:

  1. No nie wiem. Może być to dla mnie nawet niezła lektura, ale mogę też zupełnie się od niej odbić. Tak więc raczej po tę książkę nie sięgnę, skoro mam wiele innych na oku :(

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Właśnie ja jestem tak pół na pół, bo jako debiut nawet nawet, dla młodzieży. Jednak nie dla mnie. Mam inne oczekiwania względem literatury

      Usuń
  2. Very thought provoking. I think we all might struggle wondering if reality is happening at various times in our lives. Who know, maybe we are on the brink of a seizure or something or drank too much of something we shouldn't have. I have always felt life was surreal at times. Which have led to panic attacks in grocery stores, etc. We are all full of anxieties and looking for ways to cope. Thanks for this great review!

    OdpowiedzUsuń
  3. Certainly, one to think on, It might not be a book for everyone, but I am so glad you reviewed it. I liked reading your thoughts on this book. Thanks so much!

    OdpowiedzUsuń
  4. This makes me think of the phone call I got last night from a friend who called to tell me about her week. I was in shock. Hoping she'd dreamed it up, but evidently, she hadn't. Its amazing she's doing OK and still going to work.

    Such an interesting review. I am sure this book would give you lots to think on. Thanks so much!

    OdpowiedzUsuń
  5. Gracias por la reseña, que mal que no te gusto. Lodejo pasar. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  6. Myślę, że ta książka również nie jest dla mnie. Aktualnie "siedzę" w literaturze pięknej, fantastyce i literaturze faktu skierowanej raczej dla dorosłych. Zatem tej książki nie mam w planach.

    OdpowiedzUsuń
  7. Warto wiedzieć, wszak mam polecać młodym lektury:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ta jest bez szału, ale wielu pewnie się spodoba.

      Usuń