Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 9 sierpnia 2021

#recenzjePi "TY TU RZĄDZISZ jak ujarzmić lęk i przestać się zamartwiać CBT" Joel Minden


Lęk - koślawy towarzysz wszystkich, który często podszczypuje nas w pupę i utrudnia siedzenie. To oczywiście moja, bardzo "lekka" definicja bardzo poważnego problemu, który dotyka wielu ludzi w stopniu zbyt silnym i nierzadko paraliżuje życie. Zawsze interesowało mnie to zagadnienie, bo lęk codziennie pojawia się w harmonogramie dnia... bywa, że i nocą nie daje spać. Zna go każdy, ale już nie każdy potrafi z nim sobie porodzić. Znamy skrajne przypadki, w których lęk robi z człowieka więźnia, nie pozwala wyjść z domu - to bardzo "filmowy lęk", uwielbiany przez kino. Lecz od czego się zaczyna? Dlaczego niektórych pożera? A inni, znacząca większość, potrafią z nim funkcjonować? I czy zawsze jest zły? Pytań jest wiele, a "TY TU RZĄDZISZ" robi dobrą robotę - naprawdę dobrą.


Joel Minden psychologiem klinicznym, który w niesamowicie przystępny sposób prowadzi nas przez "lęk". To, co warto wiedzieć o tej książce, to fakt, że nie jest to jeden z tysięcy, wyrastających jak grzyby po deszczu - poradników. Nie znajdziecie tu idiotyzmów w stylu "usiądź na trawie, weź głęboki oddech, pomyśl o motylach i powiedz, że jesteś super". Nie! Jeśli by tak było, to ja bym po tę książkę w życiu nie sięgnęła, bo po pierwsze, mam ogromne zaufanie do Wydawnictwo UJ, a już szczególnie do ich pozycji psychologicznych - zawsze są to książki naukowe, nigdy zaś nie trafiłam na brednie ogarniętych dzikim EGO celebrytów. Ich książki po prostu są rzetelne i pomocne, oraz serwują mięsistą wiedzę, a nie pseudoporadnikowe bulgoty. Po drugie, nie czytam poradników, zaś często sięgam po pozycje popularnonaukowe, które czasem mają znamiona poradnika, ale przede wszystkim są starannym przedstawieniem popartych życiem badań.



To, na mnie w tej książce zachwyciło, to inne, niebanalne podejście do lęku i do radzenia sobie z nim. Autor nie tworzy iluzji, nie oszukuje nas, że lęk minie, że lęk zniknie, że lęk odejdzie, że lęk zostawi nas w spokoju, że lęk przestanie mieć znaczenie - NIE! Autor szczerze przyznaje, że lęk będzie deptał nam po piętach zawsze, ale to od nas zależy, jak go będziemy postrzegać. Przede wszystkim musimy zdać sobie sprawę z jego istnienia. Musimy też go odpowiednio zidentyfikować, nazwać i wskazać dziedziny naszego życia, na które ma największy wpływ.



Lęk nie zawsze jest zły. Lęk nas ostrzega, bywa drogowskazem, czerwoną lampką... byle by nie świeciła zbyt długo. Minden podaje przykłady, przytacza życiorysy, sprawia, że czytelnik zaczyna się oswajać z własnymi obawami. Jest to także, jak już wspomniałam, wiedza psychologiczna podana w bardzo przystępny sposób. Mamy tu konkretne informacje, bo tylko z konkretami da się pracować.



"TY TU RZĄDZISZ", jest także swoistym zeszytem ćwiczeń. Nie bójcie się jednak, bo nie są to ćwiczenia szkolne i tylko od was zależy, czy się w nie zaangażujecie - ja doradzam sporządzanie notatek podczas lektury. Dzięki tym sowim zapiskom poznacie lepiej siebie - to przecież TY jesteś dla siebie NAJWAŻNIEJSZYM rozmówcą.

lęk nie musi być wrogiem
7/10
seria PSYCHE/SOMA
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
π


20 komentarzy:

  1. Interesująca książka. Czasem lubię takie przeczytać, więc bardzo możliwe, że dam jej szansę. ;)

    OdpowiedzUsuń
  2. W sumie chętnie przeczytałabym taką książkę na temat lęku. :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Oj, pewnej znajomej chyba kupię, bo boi się ciągle ...

    OdpowiedzUsuń
  4. Raczej nie dla mnie, nie ciekawią mnie takie książki :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Dobry pomysł z tymi notatkami. Lubię takie tytuły.

    OdpowiedzUsuń
  6. Jestem ciekawa tej książki i chętnie po nią sięgnę jak znajdę ją kiedyś w bibliotece.

    OdpowiedzUsuń
  7. Odpowiedzi
    1. Temat, który każdej przerabia na własnej skórze.

      Usuń
  8. Faktycznie bardzo ciekawa książka. Każdy z nas ma jakieś lęki- małe, albo większy. Przyda się taka lektura :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Chyba to dla mnie.... Przyznaję, mam lęki.

    OdpowiedzUsuń