Łączna liczba wyświetleń

środa, 27 stycznia 2021

#recenzjePi "KSIĘGA MAGII" wielu autorów (wybór Gardner Dozois)


Dawno nie trafiłam na tak równy, trzymający poziom zbiór opowiadań. Tutaj wszystkie teksty są przynajmniej dobre. Naprawdę każdy zasługuje na uwagę, a to, że któryś mi się mnie podobał spowodowane jest nie tym, że jest zły, tylko osobistymi preferencjami. KSIĘGA MAGII skupia w sobie świetną fantastykę, której motywem przewodnim jest - magia, czarownice, wiedźmy, czarnoksiężnicy i magowie. Świetna sprawa! Tak bardzo spodobał mi się ten tom, że już niedługo będę pisać o tomie I tej serii, czyli KSIĘDZE MIECZY. Nie wiem, czy aż tak przypadnie mi do gustu, jak ten, głównie dlatego, że tutaj autorzy skupiają się w swych krótkich formach na bohaterstwie w stylu króla Artura (zgaduję), a ja zdecydowanie wolę magię. Lecz! jestem właściwie pewna, że KSIĘGA MIECZY mnie nie zawiedzie, choćby biorąc pod uwagę styl i światy wykreowanie.


KSIĘGA MAGII składa się z siedemnastu opowiadań współczesnych autorów i każde z tych opowiadań jest inne, w niczym niepodobne do poprzedniego. Zadziwiło i zachwyciło mnie to bogactwo fantazji. Tak, np. "Prace społeczne" (Megan Lindholm) prezentują historię osadzoną w "naszym" świecie, w której bohaterowie zmagają się z tajemniczą staruszką - no dobra, po prostu wiedźmą - która zjada zabawki. Rewelacyjnie mi się to czytało, choć sam pomysł był prosty i może nie jakiś głęboki, ale wykonany w taki sposób, że tekst daje przyjemność. Jednym z moich ulubieńców jest opowiadanie pt. "Przyjaciele Masquelayn'a Niezrównanego" (Matthew Hughes). Świat przedstawiony z miejsca wciąga, narracja jest płynna, a morał - co to za mocne zakończenie! Rewelacja! Interesującą opowieścią jest też "Biografia terroru podskakującego chłopca" (Ysabeau S. Wilce), która to została napisana żartobliwie i w dziwaczny sposób, który bardzo mi się podobał. Nie mogę nie wspomnieć o opowiadaniu premierowym George'a R.R. Martina "Noc w Oberży przy Stawie". Ja nie jestem fanką stylu tego autora, ale klimat tej historii bardzo mi odpowiadał - warto!



Wielce wam polecam KSIĘGĘ MAGII. Długo ją sobie podczytywałam i teraz szkoda mi, że to koniec... ale nie! Wcale nie koniec! Mam przecież KSIĘGĘ MIECZY! Uff... Moim zdaniem to pozycja obowiązkowa dla fanów gatunku. Gardner Dozois wybrał nam rewelacyjne teksty do czytania o każdej porze roku i o każdej porze dnia. Polecam.

magia dobra i niedobra - opowiadania znakomite
8/10
tom II
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π



31 komentarzy:

  1. To muszą być niezwykle ciekawe opowiadania. Wspomniana fantazja mnie kusi.

    OdpowiedzUsuń
  2. Wysoka nota, więc naprawdę Cię wciągnęło:-)

    OdpowiedzUsuń
  3. Nie słyszałam wcześniej o tym zbiorze, ale myślę, że mógłby mi się spodobać.

    OdpowiedzUsuń
  4. Fajnie. I Martin też się dorzucił. Kuszące. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Czuję się bardzo zachęcona - dopiszę sobie ten cykl do listy pozycji, które chciałabym przeczytać. Polecę też go koleżance, która również lubi takie klimaty. :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Właśnie do mnie dotarło, że nigdy nie czytałam jeszcze żadnej antologii opowiadań fantasy. Toż to istny skandal i kpina, dlatego szybko zapisuję sobie ten tytuł i nadrabiam zaległości. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mało jest takich zbiorów, więc ten jest bardziej niż idealny.

      Usuń
  7. Magia, czarownice - temat przewodni mi sie podoba

    OdpowiedzUsuń
  8. Myślę, że ta książka mogłaby mnie wciągnąć :D
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  9. Lubię tego typu motywy, ale rzadko sięgam po krótkie formy, dlatego nie wiem czy zdecyduję się na sięgnięcie po tą książkę.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. ja bardzo lubię krótką formę :) a książka jest super

      Usuń
  10. Och, to jest super… w jednej książce KSIĘGA MAGII składa się z siedemnastu różnych historii.
    Chcę to przeczytać

    Pozdrowienia z Indonezji.

    OdpowiedzUsuń
  11. To akurat nie moje książki, chociaż książka wydaje się ciekawa.

    OdpowiedzUsuń
  12. Ciekawią mnie te opowiadania, więc zapisuję sobie tytuł książki. ;)

    OdpowiedzUsuń
  13. Ale ognista okładka, fajnie wygląda na tle śniegu ;)

    OdpowiedzUsuń