Łączna liczba wyświetleń

sobota, 9 marca 2024

#recenzjePi "POCIĄGNIĘCIE PIÓRA zagubione opowieści" Terry Pratchett

TERRY PRATCHETT, to nie byle jakie tam nazwisko - śmiało można powiedzieć, że zalicza się do grona najwybitniejszych twórców literatury fantastycznej a jego Świat Dysku, to już klasyk, inspiracja dla kolejnych pisarzy i zabawa dla czytelnika. Wprawdzie ja Terry'ego literacko nie znałam, tylko czytałam o tym, co napisał, oraz słuchałam dostępnych w internecie wykładów, wywiadów - uznałam, że to bardzo ciekawy człowiek był i, jak nie trudno się domyślić, nie jestem odosobniona w tej opinii. Oglądałam także serial na podstawie jego twórczości DOBRY OMEN i bardzo mi się podobał, więc z przyjemnością i sporą radością sięgnęłam po POCIĄGNIĘCIE PIÓRA. ZAGUBIONE OPOWIEŚCI.


Ta książka to zbiór opowiadań PRATCHETT'a i to nie taki zwyczajny, bo złożony z tekstów zagubionych, a przynajmniej z takich, o których zapomniano, lub nie wiedziano, że ich autorem był Terry. Są to również teksty, z którymi zaczynał swoją pisarską karierę, pierwsze jego dzieła, pierwsze dzieci. Już samo to jest fascynujące i zachęcające. Bardzo cieszę się, że zaczęłam poznawanie wyobraźni tego wyjątkowego twórcy właśnie "od początku".



Nie wiedziałam czego się spodziewać. Właściwie nie miałam żadnych oczekiwań, choć miałam pewne obawy. Po recenzjach dostępnych w sieci myślałam, czy aby na pewno to literatura dla mnie. Oczywiście uwielbiam angielski humor, ale miałam niepokojącą myśl, że może będzie to dla mnie za wiele, bo PRATCHETT uchodzi za specyficznego, skomplikowanego, ciętego, ostrego, dowcipnego spektakularnie pisarza... obawy były niepotrzebne, bo jego pióro z miejsca skradło mi serce.



Już pierwsze opowiadanie pt. "Jak to się zaczęło" daje silny przedsmak tego, co czeka na czytelnika w kolejnych historiach, a im dalej, tym lepiej. Jeśli miałabym wytypować moje ulubione (co jest bardzo trudnym zadaniem, bo wszystkie opowiadania są świetne) chyba wybrałabym PLAŻE SKAMIELIN, czyli drugą z historii. To wyjątkowa opowieść o podróżach w czasie, ale z mądrym zakończeniem - mądrym i dowcipnym zarazem. Oczywiście WYPRAWA PO KLUCZE, to cudowny popis pisarza, który z tego co wyczytałam własnie w tym tekście zapowiedział swój świat, a przynajmniej tak się ten Świat Dysku rodził. Lecz mamy też fantastyczne ŁOWY NA SMOKA, które były przesłodkie i przezabawne, ale i absolutnie celnie scharakteryzowały ludzkość...


Książka jest świetna i myślę, że idealna na początek przygody z tym autorem, ale i obowiązkowa dla wszystkich wtajemniczonych. Pięknie wydana, okładka zaprojektowana przez Micaela Alcaino sprawia, że czytelnik zaraz czuje moc pratchettowskiej magii, a ilustracje w środku Andrew Davidson'a umilają lekturę. Jest też tłumaczenie Piotra W. Cholewy - bardzo gratuluję! I świetna przedmowa nie kogo innego, a samego Neila Gaimana. Cóż... nic tylko czytać! Polecam!

klucz do Świata Dysku
Wydawnictwo Prószyński i S-ka
egzemplarz recenzencki
π

8 komentarzy:

  1. Uwielbiam tak pięknie wydane książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Dziękuję za pomysł na prezent :)

    OdpowiedzUsuń
  3. Gracias por la reseña. El libro es muy hermoso. te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  4. Do twórczości tego autora zabieram się już od lat, ale mam nadzieję, że ww końcu uda mi się nadrobić braki.

    OdpowiedzUsuń
  5. Truly a surprise. So nice to see these tales!

    OdpowiedzUsuń
  6. Lovely and giftable💚🍀💚

    OdpowiedzUsuń
  7. Jestem do tyłu z tym autorem. Ale się wezmę :) Bo az wstyd ;p

    OdpowiedzUsuń
  8. A ja jeszcze nie poznałam książek autora. Mam w planach to nadrobić.

    OdpowiedzUsuń