Łączna liczba wyświetleń

piątek, 15 lipca 2022

#recenzjePi "WAMPIRY NIE STARZEJĄ SIĘ NIGDY opowiadania na ząb" Zoraida Córdova, Nathalie C. Parker, V.E. Schwab i in.

Groza, horror, wampiry, opowiadania - to musiało przyciągnąć moją uwagę i oczywiście przyciągnęło. Ciekawa szata graficzna i odpowiedni marketing także pomogło tej książce. Popularność autorów, zwłaszcza jednej autorki V.E. Schwab również jest nie bez znaczenia dla mnie to było pierwsze spotkanie z twórczością tej pisarki... i jak na tę chwilę ostatnie.

Jak to w przypadku zbiorów opowiadań bywa, są one nierówne. Jedne historie są lepsze, drugie gorsze. "WAMPIRY NIE STARZEJĄ SIĘ NIGDY opowiadania na ząb", to bardzo przeciętny kawałek literackiego chleba. Poza jednym tekstem, który naprawdę mi się podobał - cała reszta jest raczej średnia, a niektóre po prostu są słabe.
Najgorsze jest pierwsze SIEDEM NOCY NA ŚMIERĆ Tessy Gratton. Nie dość, że fabuła marna, to i styl byle jaki - na miarę niewybitnego licealisty. CHŁOPCY Z KRWAWEJ RZEKI Rebeccy Roanhorse może nie zachwyca, ale ma atmosferę, jest parę pełnych napięcia momentów i sama legenda - bazowanie na starym podaniu, micie, który krąży nad miastem jest niezwykle kuszące.
OSTATNI ROK TO SPORY ZGRYZ Julie Murphy, to nieco bardziej rozrywkowa wampirza odsłona, która choć niezła, to nie dla mnie. Zdecydowanie kierowana do młodszego, nastoletniego umysłu. CHŁOPIEC I DZWONEK Heidi Heilig ma to coś, ponieważ ściśle przypomina klasykę, jest mrok, jest cmentarz i jest wampir... a może wampirek? Całkiem fajne.


PRZEWODNIK DLA NOWO PRZEMIENIONEJ INDUSKIEJ WAMPIRZYCY Samiry Ahmed można docenić za pomysł. Styl jest zwyczajny, treść średniowciągająca... choć podobają mi się przemycone informacje, ciekawostki.
Zdecydowanie najlepszym i po prostu bardzo dobrym tekstem jest PIĘKNYM ZA NADOBNE Kayli Whaley. To jedyna opowieść z mądrym przesłaniem, z mocną puentą. Jest to także solidnie napisana historia, która nie razi starszego czytelnika banalnością. Dla tego jednego opowiadania warto było!


WAMPIRY NIGDY NIE MÓWIĄ "GIŃ" Zoraidy Cordovy i Natalie C. Parker nie ciekawiła mnie, czułam się znużona i zmęczona wywodami dwóch dziewczyn. BESTIARIUSZ Laury Ruby niestety również zlał się z innymi tekstami zawartymi w tym zbiorze. Nic nadzwyczajnego, zaś LUSTRA, OKNA I SELFIE Marka Oshiro, to porażka literacka i fabularna. Może dla nastoletniego czytelnika... ale dla mnie bełkot małolata, który założył bloga i płacze na życie... bo jest wampirem... i te niby komentarze pod jego postami... eeeeee...
RÓD CZARNYCH SZAFIRÓW Dhonielle Clayton, to jedno z lepszych opowiadań. Ciekawe opisy, interesujący świat przedstawiony, intrygujące bohaterki i seksowny koniec. Ma też dobre przesłanie, więc spokojnie można poznać, bez narażania się na infantylność.


I wreszcie PIERWSZE ZABÓJSTWO znanej i uwielbianej Victorii "V.E." Schwab - opowieadnie, kóre doczekało się serialowej adaptacji... oj... słabo. Nic mnie w tym "dziele" nie zachwyciło, totalna przeciętność. Wiem, że nie jestem docelowym odbiorcą, ale no ludzie! To mogło być chociaż ładnie napisane... a nie jest.
To, co mi się podobało, poza dwoma historiami, czyli PIĘKNYM ZA NADOBNE i ROD CZARNYCH SZAFIRÓW, to redakcyjne dopiski pań Zoraidy Cordovy i Natalie C. Parker. Po każdym opowiadaniu dostajemy coś w stylu historycznego umotywowania. Dobry, inteligentny zabieg.


Czy polecam? Nie każdemu. Ja się - w znakomitej większości - minęłam z tym zbiorem, ale czy jestem zawiedziona, że przeczytałam? Nie. Cieszę się, bo teraz wiem, co czytają nastolatki... co się im podoba. Może po prostu jestem za stara... a mam nadzieję, że jednak chodzi o coś innego (bo aż tak stara nie jestem i jeszcze pamiętam, jak to było być zbuntowaną nastolatką - a bunt zdaje się być kluczem do całości).

na ząb - na dwa
5/10
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π

12 komentarzy:

  1. Na mnie też podziałały zachęcająco hasła typu wampir i groza, ale dalsza część recenzji ostudziła mój zapał, jak dowiedziałam się, że całokształt to średniak. Niemniej nie odrzucam całkowicie tej książki. Być może zapytam w bibliotece o tę publikację, lecz raczej nie w najbliższej przyszłości.

    OdpowiedzUsuń
  2. Kurczę, szkoda, że rozczarowanie, tytuł taki chwytliwy!

    OdpowiedzUsuń
  3. Szkoda, że opowiadania są tak słabe. Wielka szkoda.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. z wyjątkiem dwóch jest dość ... przeciętnie niestety

      Usuń
  4. Oh, it does look like something you would have to thumb through at least once.

    OdpowiedzUsuń
  5. I can see not liking every story in this book.

    OdpowiedzUsuń
  6. Thank you so much for the honest review.

    OdpowiedzUsuń