Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 28 sierpnia 2022

#recenzjePi "DO GWIAZD" Brandon Sanderson

Kurde! Ale to było dobre! Moje pierwsze spotkanie z Brandonem Sandersonem - i zdecydowanie nie ostatnie. OD GWIAZD rozwaliło mnie, wbiło mi się w mózg tak, że po nocy, gdy otwierałam oczy, myślałam o fabule. Niby książka dla młodzieży - bzdura! Czytajcie ją niezależnie od tego, czy macie siedemnaście, czy dziewięćdziesiąt dziewięć lat. Wbija w fotel, lot bez trzymanki - prosto DO GWIAZD.

Główna bohaterka Spensa jest dziewczyną, która żyje w cieniu ojca tchórza. Sama nie wierzy, że jej tata, odważny pilot, bohater, autorytet - zostawił swoich przyjaciół, że zdezerterował. Jednak taki przekaz jest powtarzany, więc on i jej rodzina muszą zmagać się z czarną plamą hańby. Dziewczyna jednak nie zamierza się poddawać i walczy o to, by stać się pilotem, by oczyścić dobre imię rodziny, dobre imię ojca.


DO GWIAZD, to wspaniała, głęboka opowieść o wewnętrznej walce, o uprze, o sile i o niesprawiedliwości. Jest to też historia o tym, czym jest odwaga i czym jest bohaterstwo. Spensa jest postacią wręcz znakomicie skonstruowaną, namacalną, prawdziwą, wiarygodną. Prawie całą książka jest pisana w narracji pierwszoosobowej - to ta dziewczyna do nas mówi, ona nas prowadzi przez fabułę. Sanderson znakomicie to napisał. Nie ma w tej narracji ani jednej nutki fałszu. Wszystko gra!


To, co zasługuje na szczególną uwagę, to dialogi. Błyskotliwe, naturalne, z jednej strony surowe, z drugiej potrafiące rozśmieszyć w odpowiednich momentach. Wzruszają i bawią, a humor jest tutaj świetnie wyważony. Uwielbiam patetyczne kwestie Spensy, bo są one takie nie bez powodu. Ona jest agresywna, bo misi się bronić, bo robiła to od dziecka. Naprawdę, tutaj wszystko ma sens. No i jej rozmowy z pewnym statkiem.... ale nie, to już musicie sami odkryć.


Ujął mnie taż brak przekleństw, które pisarz zastąpił finezyjnymi metaforami. Jest w tym elegancja, mądrość, fantazja, której brak tak wielu innym, współczesnym autorom. Brandonie Sandersonie - szacun!
Obiecuję wam, że podczas lektury będziecie przezywać rozmaite emocje. Od złości, po frustrację, strach, napięcie. Podczas scen bitwy poczujecie się, jakbyście byli jej uczestnikami. DO GWIAZD to jedna z najlepszych książek jakie ostatnio czytałam.


Co ma w sobie ta opowieść? Marzenie! Ona cała jest marzeniem, dążeniem do samorealizacji. DO GWIAZD zagrzewa do walki, dodaje odwagi, klepie nas po plecach i mówi - jak ona dała radę, to ty też dasz. Cała ta droga Spin do zostania pilotem ma w sobie coś romantycznego (ale nie bójcie się, w tej książce nie ma romansu - dzięki gwiazdom!). Ja patrzę często w gwiazdy, w gorę - może też dlatego ta bohaterka tak bardzo mi się podoba.
DO GWIAZD została pięknie wydana. Twarda, elegancka okładka, dobry papier i szycie. Piękny grzbiet! Duma na półce. Ja już nie mogę się doczekać kontynuacji!

niech gwiazdy będą z wami
9/10
tom I
Skyward
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π

20 komentarzy:

  1. Sądzę, że mnie również wciągnęłaby ta książka :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Oh, he is trending in our library! The number one science fiction author at the moment!

    OdpowiedzUsuń
  3. 2 co-workers are always talking about Sanderson. They love his work!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. 😊 this was my first Sanderson book and I love it

      Usuń
  4. Zainteresowałaś mnie tą recenzją. :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Po takiej recenzji nie pozostaje nic innego, jsk tylko poszukać tej książki i zabrać się za czytanie!:)

    OdpowiedzUsuń
  6. Tengo pendiente a este autor. Te mando un beso y gracias por la reseña.

    OdpowiedzUsuń
  7. Muszę wreszcie poznać twórczość Brandona Sandersona!

    OdpowiedzUsuń