Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 9 sierpnia 2022

#recenzjePi "Następne 100 lat" George Friedman

Ta książka mi zaimponowała - a raczej zaimponował mi jej autor George Friedman. Swoim analitycznym, racjonalnym umysłem spojrzała na historię świata i przedstawił wysoce prawdopodobną wizję przyszłości. Można powiedzieć "ech, jakieś tanie wróżby" tylko, że część jego "wróżb" się już zdążyła spełnić... interesujące? Prawda?

NASTĘPNE 100 LAT nie tylko kusi błyskotliwą analizą polityczno-historyczno-geograficzną, ale i stylem. Książka ta jest bardzo dobrze nisana, tak dobrze, że czułam się jak uczestnik jakiegoś fascynującego wykładu.


Na zachętę napiszę, że Polacy wyjątkowo szybko odnajdą się w tej lekturze. Naszej ojczyźnie Friedman poświęcił wiele czasu, a jego wnioski są przynajmniej ciekawe... choć "ciekawe", to w tym przypadku słabe słowo.


Jednak można także dostrzec już teraz, że nie wszystko idzie po myśli Friedmana. Przykładem może być obecna walka o wolność Ukrainy, lecz i tu można dostrzec ostrą igłę prawdy autora - a prawda jest taka, że Rosja i Niemcy pragną dominacji... i na szczęście nie będzie to łatwe, a może i nawet po prostu nie będzie to możliwe. Znaczenie Stanów Zjednoczonych ma tu delikatnie ujmując - duży wpływ.


Jestem mocno zainteresowana, czy przewidywania autora się spełnią, a raczej w jakiej formie, na jaką skalę się spełnią - bo spełnią się na pewno. Dlaczego "na pewno"? Ponieważ nie jest to zwykłe przewidywanie, ale racjonale dostrzeganie faktów - a fakty w przypadku historii świata... okazuje się... że zataczają koło (ot! zaskoczenie).


Nie wiem, czy pokrzepiające są te możliwości "wróżenia", czy raczej dobijające - jedno jest pewne... ludzie nie mogą żyć bez wojen. Dla Polaków książka ta jest raczej dobrą wiadomością... choć trudno to stwierdzić na sto procent. Wszystko i tak trzeba sobie wywalczyć - najczęściej niestety krwią.


Wielką moc ma GEOGRAFIA, a od jakieś czasu geopolityka wzbudza we mnie niezdrowe wręcz zainteresowanie. Cóż... podobnie jak nie wybieramy sobie rodziny, tak samo nie wybieramy sobie miejsca w świecie, na mapie... a nasza Polska gdzie leży - każdy widzi.

mapa świata - wróży z kart
7/10
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π

16 komentarzy:

  1. Nie wiedziałam o tej książce, ale nawet mnie zaciekawiła. Wprawdzie nie do końca moje klimaty czytelnicze, lecz jeśli będzie w bibliotece, to wypożyczę. :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja też jakoś często po tego typu tematy nie sięgam, ale tu było bardzo ciekawie.

      Usuń
  2. Ciekawe czy autor trafnie przewidział nadchodzące zmiany geopolityczne.

    OdpowiedzUsuń
  3. Lubię takie książki, więc prędzej czy później przeczytam :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Pewnie niektórych zmian wedle zapowiedzi autora nie sprawdzę...
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  5. Great to know about this one. Thanks so much!

    OdpowiedzUsuń
  6. Może być ciekawe.
    A skojarzyło mi się ze "Sto lat samotnosci" od razu. ;)

    OdpowiedzUsuń
  7. Gracias por la reseña. Te mando un beso

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo mnie zaciekawiła ta książka. Zapisuje sobie tytuł :)

    OdpowiedzUsuń