Łączna liczba wyświetleń

piątek, 26 sierpnia 2022

#recenzjePi "BAJKI" Adam Mickiewicz (autor), Paulina Radomska-Skierkowska (ilustracje)

Oczywiście BAJKI Adama Mickiewicza były mi znane i stanowiły istotną część mojego czytelniczego dzieciństwa. Mam to stare wydanie z wilkiem na żółtej okładce, ale pomyślałam, że to nowe także chcę. Uznałam, że jest to także świetny powód do odświeżenia sobie tych utworów.


BAJKI, to prawdziwe bajki - czyli utwory pisane wierszem, z jasnym morałem. Uwielbiam je! Cenię piękny język, dosłowność, przekorę i chyba przede wszystkim HUMOR. Mam wrażenie, że współcześnie humor bywa mylony z głupotą, a tutaj odnajdziemy jego korzenie, jego krystaliczne sedno.



Nie są to, wbrew pozorom, teksty łagodne - raczej mocne. Ich wydźwięk bywa w pierwszej chwili wręcz brutalny, ale tak właśnie ma być. Gdy przypomnicie sobie chociażby BAŚNIE BRACI GRIMM, to zarz zrozumiecie, o co mi chodzi.


"Już był w ogródku, już witał się z gąską..." - sięgając po tę książkę macie pewność powrotu do dzieciństwa, do tekstów, które znacie, jeśli nie w całości, to chociaż w części. Mickiewicz bazował na utworach np. Lafontaina, więc te opowieści w jakiejś formie z pewnością do was dotarły. Bardzo polecam, bo to wspaniała polszczyzna (choć czasem trudna, ale spokojnie, mamy na końcu objaśnienia). Takie pozycje warto czytać i sobie i dzieciom.


Książka została ślicznie wydana. Podoba mi się stonowany kolor okładki i ilustracje Pauliny Radomskiej-Skierkowskiej. Kończąc - warto mieć!

nie masz teraz prawdziwej przyjaźni na świecie
9/10
Wydawnictwo Zysk i Ska
π

8 komentarzy: