Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 25 marca 2019

#recenzjePi "Droga" Cormac McCarthy




SEKCJA ZWŁOK LUDZKOŚCI - tak można, w skrócie, scharakteryzować tę książkę.

Słowo, które nasuwa mi się jako pierwsze na myśl - po przeczytaniu - to PUSTKA. Czuję wielką pustkę i obecnie nie wiem, czym ją zapełnić. To mroczna historia, która trzyma czytelnika do samego końca za gardło - czasem przydusza, by znów nieco zwolnić uścisk, pozwolić złapać oddech i ponownie chwycić w swoje zimne, mroźne szpony.
Trudno wyrzucić tę specyficzną, ciężką narrację z głowy. W pewnym momencie zauważasz, że twoje myśli upodobniły się do zdań z "Drogi". Z jednej strony to wspaniałe, bo wiesz, że historia w ciebie weszła, z drugiej zaś smutne, bo to przecież smutna historia.
Ojciec i syn, dwie dusze pragnące zbawienia - i cała masa dusz potępionych. To opowieść o woli życia, przetrwaniu, walce, o sile charakteru i oczywiście, to opowieść o miłości - wielkiej, ojcowskiej miłości... "Droga" jest ciężkiego kalibru, nie bierze jeńców.

TAK TRUDNO ZNALEŹĆ CZŁOWIEKA WŚRÓD LUDZI
Brudny świat.
Świat w sadzy i popiele.
Duszące powietrze.
Nieludzcy ludzie.
Dwaj wojownicy.
Rycerze Światła.

8/10

* Jedyne, co mi czasem zgrzytało, to kwestie chłopca. Miałam wrażenie, że autor gubił wiek małego, raz pisał jego dialog jakby miał 5 lat, raz jakby miał co najmniej 10 lat... ale może o to chodziło.

UWAGA

Nie bez znaczenia jest fakt, 
że "Droga" dała 
Cormac'owi McCarthy'emu 
w 2007 roku 
Nagrodę Pulitzera.


Wydawnictwo Literackie




 π 


6 komentarzy:

  1. Są takie książki że człowiek skończy i nie wie co myśleć. To może być dobra lektura. Jeszcze nie miałam żadnej książki tego autora. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń
  2. Nie czytałam, ale zainspirowałaś mnie. U mnie na tapecie raz jeszcze Browna różności.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zachęcam! To jest wyjątkowo mocna rzecz.
      pozdrawiam Pi

      Usuń
  3. Świetna, choć ciężka tematycznie historia. Czytałam kiedyś i byłam pod ogromnym wrażeniem. Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń