Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 8 października 2019

#recenzjePi "Przepaska z liści" Patrick White


Gorzka książka... o ukrytych w człowieku żądzach, o czarnych myślach i sekretach, które są tak wstydliwe, że sami przed sobą się ich wstydzimy i chowamy z dala przed światem i własną pamięcią.
Ponad wszystko to historia o kobiecie, która targana brutalnością życia, które przyszło jej znosić, pozostała niewzruszenie silna... choć wielu by mogło pomyśleć, że natłok okropieństw powinien ją złamać.
Miłość, którą odnajdujemy na kartach tej książki, jest wieloznaczna... występuje też w różnych postaciach. Z jednej strony oddana, małżeńska, ale bez namiętności - z drugiej zaś strony zwierzęca, dzika, namiętna i naga w pełnym tego słowa znaczeniu. Jest też miłość bezwstydna, zdradzająca inne miłości...


Co do tytułowej "Przepaski z liści" ... nie tak to sobie wyobrażałam, miałam w głowie inny obraz - tymczasem przepaska stała się jedynym, co odgradzało naszą bohaterkę od prawdziwego zdziczenia. Symbol kobiecej godności - jedynej rzeczy, jaka Ellen pozostała.
Z tej książki płynie także dość smutny morał... że właściwie dzicy nie różnią się od tych tak zwanych "cywilizowanych". Można by rzec, że nie wiadomo, kto gorszy... najbardziej ludzkim okazał się bowiem ten wyklęty przez "ludzi", któremu odmówiono człowieczeństwa, więzień, katorżnik, morderca - zbawiciel...


8/10


seria: Współczesna Proza Światowa
Państwowy Instytut Wydawniczy
PIW


 π 



25 komentarzy:

  1. Jestem bardzo ciekawa obrazu tej wieloznacznej miłości. Okładka tej książki przykuwa wzrok.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Też uważam, że okładka piękna - a miłość w tej książce to bardzo skomplikowana sprawa.

      Usuń
  2. Nie wiem czy wniknąłbym w ten świat. Chociaż różne poziomy ludzkich emocji bardzo mi się podobają w książkach.

    :) Nie ma sprawy. Po prostu uznałem, że warto wrócić do Zappy.

    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
  3. Zaintrygowała mnie ta książka po przeczytaniu Twojej recenzji. Wprawdzie póki co potrzebuję się odstresować przy typowo rozrywkowej literaturze, lecz będę mieć ów tytuł na uwadze w późniejszym terminie. :)

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawie przedstawiłas tę książkę.

    OdpowiedzUsuń
  5. No i znowu mnie zaintrygowałaś, zwłaszcza tym mordercą - zbawicielem...

    OdpowiedzUsuń
  6. Bardzo ciekawie piszesz o tej książce. Aż musiałam zagłębić się w internety i przeczytać o czym opowiada ta książka, bo akurat streszczenie fabuły pominęłaś. No i jak przeczytałam to zapisałam tytuł :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ja już czasem tak mam, że o fabule mniej, o emocjach - więcej :) cieszę się, że zaciekawiłam :)
      pozdrawiam

      Usuń
  7. Jak do tej pory nie po drodze mi było z tego typu tytułami, ale muszę przyznać, że Twoja recenzja jak i wysoka ocena niezwykle mnie zaintrygowały! Mam taką listę, książek, na którą wpisuję godne uwagi tytuły, by móc po nie sięgnąć w najbliższej przyszłości. Aktualnie nie ma na niej zbyt wielu pozycji, więc może skuszę się na tę? :)

    OdpowiedzUsuń
  8. Ciekawa jestem tej opowieści :)

    OdpowiedzUsuń
  9. Ten fragment o różnych miłościach, świetnie napisany. Ogromnie mnie zaintrygował.

    OdpowiedzUsuń
  10. Bardzo intrygująca tematyka. Chętnie sięgnę po ten egzemplarz. Pozdrawiam serdecznie

    OdpowiedzUsuń