Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 5 lutego 2023

#recenzjePi "DLACZEGO STATYSTYKI KŁAMIĄ" Darrell Huff (autor), Irving Geis (ilustracje)

Ta książka jest ŚWIETNA! Musiałam zacząć od tego zdania i właściwie mogłabym na tym skończyć... ale jednak napiszę trochę więcej. Jest świetna, a zupełnie się tego nie spodziewałam. Oczywiście zakładałam, że będzie warta przeczytania, ale że będzie aż tak wciągająca, rewelacyjnie napisana i inteligentna... nie, aż tego się nie spodziewałam.


Na pierwszy rzut oka DLACZEGO STATYSTYKI KŁAMIĄ trąci nudą i proszę, nie dajcie się naprać. Książka, a właściwie książeczka, bo ma zaledwie 160 stron, jest genialnym tekstem Darrell'a Huff'a. Autor odkrywa przed czytelnikiem triki statystyki, jej absolutnie tendencyjne próby, zagrywki, kłamstwa. Liczba zaokrąglona zawsze jest fałszywa!


Zadziwił mnie styl, bo nie jest to jakaś pozycja popularnonaukowa, którą raz czyta się lepiej, raz gorzej, raz się rozumie, a raz ni w ząb. DLACZEGO STATYSTYKI KŁAMIĄ tłumaczy w sposób atrakcyjny zagadnienie, o którym każdy powinien wiedzieć więcej. Naprawdę, przeczytanie tej książki pomoże każdemu w życiu, pozwoli wyjść z bańki "wiarygodnych sondaży". Krótko mówiąc - jeśli nie chcesz być robiony w balona, przeczytaj ją!


Boli mnie, że okładka jest tak mało atrakcyjna. Myślę, że powinna prezentować jedną z genialnych, humorystycznych ilustracji Irving'a Geis'a, których jest w tej książce wiele. Niestety okładka ma znaczenie, zwłaszcza gdy mamy sięgnąć po pozycję o STATYSTYKACH. Więc proszę was, nie zrażajcie się nią i koniecznie przeczytajcie, co Huff ma nam do powiedzenia.


Bardzo cieszę się z tej lektury. Może i wiedziałam co nieco o statystykach, nawet miałam na studiach wykłady w tym temacie, choć nie pamiętam, by były prowadzone tak atrakcyjnie, zrozumiale i tak mądrze - to znaczy nie pamiętam, by mówiono nam, jak bardzo STATYSTYKI KŁAMIĄ - mimo to, to właśnie tak pozycja otwarła mi oczy i uzbroiła w argumenty. Hmmm zastanawiające... czyży to był kolejny argument na poparcie mojej tezy o tym, że edukacja w Polsce (na każdym etapie) jest dnem... hmmmm.

nie kłam kochanie - nie daj się okłamywać skarbie
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π

12 komentarzy:

  1. Okładka rzeczywiście jest mało atrakcyjna. Ale ważne co w środku.

    OdpowiedzUsuń
  2. Mimo wszystko jednak się nie skuszę

    OdpowiedzUsuń
  3. Świetne rysunki. Z pewnością się skuszę na ten tytuł.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. i bardzo mnie to cieszy - bo z czystym sumieniem POLECAM

      Usuń
  4. Świetnie, że jesteś zadowolona z lektury tej książki. Czasem takie krótkie tytuły kryją bardzo wiele, pomimo początkowej nudy.

    Książki jak narkotyk

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. tutaj wcale nie ma nudy - pomijając okładkę :) :D
      bardzo polecam

      Usuń
  5. O chyba muszę po nią sięgnąć. Lubię tego typu ksiązki :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Coś dla mojego męża, analityka. ;)

    OdpowiedzUsuń