Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 18 kwietnia 2024

#recenzjePi "1984" George Orwell

Wcześniej nie czytałam 1984. Czytałam FOLWARK ZWIERZĘCY dwa razy, ale nie 1984. Teraz udało się i "udało się", to dobre określenie na przeczytanie 1984... bo naprawdę nie czyta się tego z lekkim sercem. Książka jest niesamowita - straszna, ale niesamowita.

Wydawnictwo Zysk i S-ka wznowiło ten tytuł z nowym tłumaczeniem Jerzego Łozińskiego. Nie mogę porównywać tłumaczeń i nie mam narzędzi by ocenić to, ale zdecydowanie dobrze się mi czytało tę przerażającą lekturę. Myślę, że dzięki Łozińskiemu ta opowieść mogła zyskać jeszcze mocniejszą, wyrazistszą aktualność.


Wracając do samej fabuły, tematyki - to historia, która się dzieje. To totalitaryzm w całej swej majestatycznie krwawej okazałości. Zamordyzm! Świat bez nadziei, bez prawdy, bez wolności. Piekło! Piekło, które zawsze ludzie ludziom...


Porażający obraz, o którym nie da się zapomnieć. Największą siłą jest ponadczasowość. Widać człowiek nigdy nie wyzwoli się ze skłonności do zbaczania w strefy czerwone. To okropnie smutna wizja - prawda. To zamknięte usta, cenzura myśli, przemoc w czystej postaci.
1984 dobitnie pokazuje mechanizmy, jakie rządzą gnijącym światem władzy. Czytelnik przygląda się powolnej, kierującej się pozorną "wolnością" drodze ku upadkowi wszystkiego, co piękne i o co warto walczyć, po co warto żyć. FOLWARK ZWIERZĘCY był mocny, ale 1984 jest mocniejszy. Lektura można rzec obowiązkowa i cieszę się, że przeczytałam ją właśnie teraz.


Klasyk! Pięknie wydany, z świetnym projektem okładki Jędrzeja Chełmińskiego! Warto! Po stokroć warto! A może po prostu trzeba.... ?

2 + 2 = .....
Wydawnictwo Zysk i S-ka
egzemplarz recenzencki
  π

7 komentarzy:

  1. Ja sobie własnie przypominam "Folwark zwierzęcy". Potem przypomne sobie "1984".

    OdpowiedzUsuń
  2. Takie piękne wydanie tego ponadczasowego dzieła warto mieć w swojej biblioteczce.

    OdpowiedzUsuń
  3. It is quite the classic. Thanks for the review!

    OdpowiedzUsuń
  4. Great to see a reissue. Thanks for the wonderful review too.

    OdpowiedzUsuń
  5. Es un genial libro. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  6. Czytałam, to faktycznie lektura obowiązkowa. :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Ta książka wciąż jeszcze czeka na moim regale na przeczytanie. Jednak wciąż nie mam odwagi po nią sięgnąć - mimo to wiem, że to kiedyś nastąpi.

    OdpowiedzUsuń