Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 23 października 2023

#recenzjePi "ANTYKRUCHOŚĆ jak żyć w świecie, którego nie rozumiemy" Nassim Nicholas Taleb

ANTYKRUCHOŚĆ jest kontynuacją CZARNEGO ŁABĘDZIA, ale podejmuje temat z innej strony, poniekąd bardziej praktycznej. Idąc za myślą Taleba - dobrze by było być przynajmniej trochę ANTYKRUCHYM, czyli kimś, kogo wstrząsy wzmacniają... ktoś już kiedyś wymyślił takie słodko-gorzkie powiedzenie "co nas nie zabije, to wzmocni". Ja nie jestem aż taką entuzjastką tej teorii, ale faktycznie, dobrze by było być ANTYKRUCHYM.


Nassim Nicholas Taleb w znany sobie, filozoficzny sposób, próbuje zmienić myślenie czytelników z tego, w którym już rozpoznają CZARNE ŁABĘDZIE (po lekturze poprzedniej książki), na to, w którym CZARNE ŁABĘDZIE są pożądane... bo ich wzmacniają. Faktycznie, jest to (jak głosi okładka) dobra pozycja dla przedsiębiorców, biznesmenów - chociażby dlatego, że oswaja z porażką (chichot losu i całkiem niezły żart, który zaskakująco celnie trafia w tarczę rzeczywistości).



Musze przyznać, że lubię podczytywać sobie Taleba. Pisze w miły, przejrzysty sposób, choć czasem nie mogę się odpędzić od wrażenia, że tematy są potraktowane nieco tendencyjnie. Myślę, że w ANTYKRUCHOŚCI jest tego więcej, może dlatego, że więcej jest porad. Niemniej, podoba mi się ta książka i cieszę się, że mam ją u ciebie i mam sporą paletę podrozdziałów i rozdziałów do czytania.



Taleb jest niezwykle docenianym współczesnym myślicielem. Tłumaczy, w przystępny sposób zjawiska, których specyfikę, charakter i oddziaływanie powinni poznać zwłaszcza ci, którzy pragną rozpocząć przygodę z własnym biznesem.


W ANTYKRUCHOŚCI można odnaleźć wiele ciekawych myśli, zdań, cytatów. Taleb jest naprawdę dobry w złotych myślach, więc jeśli szukacie tego typu inspiracji - to tutaj znajdziecie je w dużej ilości. Nie chcę przez to powiedzieć, że książka jest wyłącznie "złotomyślicielska", bo to by nie była prawda. W tej książce mamy bardzo ciekawe teksty, wracamy także do bohaterów z CZERNEGO ŁABĘDZIA, co daje ciągłość i spójność. Taleb mądrze broni swoich teorii i stara się je udowodnić - i w wielu przypadkach rzeczywiście udowadnia. To ciekawa zabawa z rzeczywistością, interesujący eksperyment myślowy.


Na koniec może coś pobudzającego do myślenia... czyli cytat: "Jeśli widzisz oszustwo i nie nazywasz go oszustwem, jesteś oszustem". Mocne... co nie?

życzę wszystkim ANTYKRUCHOŚCI
Wydawnictwo Zysk i S-ka
egzemplarz recenzencki
 π

4 komentarze:

  1. A ja chyba się zgadzam z tą teorią. Miałam w życiu mnóstwo takich wydarzeń okropnych, i faktycznie - wychodziłam z nich silniejsza. I zgadzam się, że tylko wtedy, kiedy nas to nie zabije...
    Ładny grubasek. :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Lubię odnajdywać w tego typu książkach wspomniane złote myśli. Są dla mnie jak złoto.

    OdpowiedzUsuń
  3. Gracias por la reseña. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  4. Oh, some strong quotes indeed. Thanks for the review!

    OdpowiedzUsuń