Łączna liczba wyświetleń

środa, 20 września 2023

#recenzjePi "TAM KIEDYŚ BYŁA RZECZPOSPOLITA ziemie litewskie" Jerzy Besala

Myślę, że historię znać warto. Ja bardzo lubię sięgać czasem po książki, które nam tę historię przybliżają, przypominają o tym, co było - bo jak wiemy, historia kołem się toczy. TAM KIEDYŚ BYŁA RZECZPOSPOLITA ZIEMIE LITEWSKIE Jerzego Besali, to opowieść, która zdecydowanie porusza, bo dotyka tematów i bolesnych i pięknych.


Nie czytam tej książki ciągiem, od deski do deski, tylko tak, jak już przyzwyczaiłam się czytać książki tego autora - wybieram interesujący mnie fragment i chłonę. Przyznaję, że w tym przypadku jest to nieco trudniejsze niż w ALKOHOLOWYCH DZIEJACH POLSKI, której to serii posiadam dwa tomy. Tutaj faktycznie jest pewna ciągłość, a opowieść zazębia się o następną opowieść, ale ja i tak pozostałam przy swoim sposobie - nie byłabym obecnie w stanie pochłonąć jej jak powiedzmy powieści. Muszę robić sobie przerwy i czytać etapami. Sprawia mi też to prawdziwą przyjemność i uważam, że więcej zostaje w głowie.



Jerzy Besala napisała o historii z pasją i wręcz miłością. Przyznaję, że ZIEMIE LITEWSKIE nie były przeze mnie mocno poznane i jest to obszar, o którym, choć coś wiedziałam - to wiedziałam niewiele. Teraz mam okazję zajrzeć w miejsca, w biografie, w wydarzenia, które kształtowały nasze teraz - zarówno w sensie granic, jak i tożsamości, stosunków międzysąsiedzkich.


To ogromna książka, bardzo mądrze podzielona na części, rozdziały i podrozdziały. To smutne, że Jerzy Besala już nam nic nie napisze - odszedł w sierpniu tego roku (2023) - ale na szczęście mamy w czym wybierać. Jego spuścizna jest spora, a ja osobiście polecam serię ALKOHOLOWE DZIEJE POLSKI - pomysł i wykonanie - rewelacja.


Pięknie wydana pozycja, w środku mamy parę fotografii, a okładka prezentuje się naprawdę znakomicie. Jeśli ktoś poszukuje i lubi pozycje historyczne, to spokojnie może sięgać po Besalę. To mądry wybór i nikt nie powinien być zawiedziony.

tam... kiedyś... była...
Wydawnictwo Zysk i S-ka
egzemplarz recenzencki
 π

4 komentarze:

  1. Gruba księga i jaka wartościowa, na pewno warto sięgnąć, bo wiedzy nigdy dość!
    jotka

    OdpowiedzUsuń
  2. Już sama okładka zachęca do zakupu tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  3. Bardzo ciekawa książka! Dziękuję za polecenia :)

    OdpowiedzUsuń