Łączna liczba wyświetleń

piątek, 16 czerwca 2023

#recenzjePi "WIDZIALNA CIEMNOŚĆ" William Golding


WŁADCA MUCH, to książka, która wyryła się w mojej świadomości i którą ogromnie cenię. To dzieło wybitne i straszne, to celny portret człowieka i jego "człowieczeństwa". Wiedziałam, że muszę przeczytać coś jeszcze Williama Goldinga i sięgnęłam po WIDZIALNĄ CIEMNOŚĆ.


Naprawdę nie sądziłam że będzie to aż tak ponura opowieść. Oczywiście spodziewałam się czegoś trudnego, czegoś mrocznego, bo przecież WŁADCA MUCH taki był i słusznie przypuszczałam, że i tu autor sięgnie do najgłębszych zakamarków ludzkiego zepsucia. Stało się - WIDZIALNA CIEMNOŚĆ pogrążyła mnie w CIEMNOŚCI. Trudna, wstrząsająca i budząca fizyczny i psychiczny dyskomfort lektura. Trudno mi powiedzieć, która z książek Goldinga jest ohydniejsza (z braku innych, pasujących słów, wybrałam to). Wprawdzie zdecydowanie mocniejszy związek łączy mnie z WŁADCĄ MUCH, lecz WIDZIALNA CIEMNOŚĆ zdaje się poruszać więcej, stawia szerszy kontekst i jest zbudowana z większym rozmachem. Ja jednak wolę kameralność WŁADCY MUCH, więc ostatecznie wygrywa WŁADCA.


O czym jednak jest WIDZIALNA CIEMNOŚĆ? Pisarz rozpoczyna od chłopca, który wychodzi z płomieni bombardowanego Londynu. Chłopiec jest oszpecony, a te niezawinione blizny naznaczają go na całe życie i już zawsze będzie w ich cieniu, narażony na drwiny, kpiny, pomiatanie i niezrozumienie, oraz przemoc. Lecz nie jest to opowieść wyłącznie o Mattym. Chłopiec, który zmienia się w mężczyznę, człowieka "ukrzyżowanego" przez bliźnich jest zaledwie początkiem czytelniczej podróży.


Książka podzielona jest na trzy części I MATTY, II SOPHY i III SAM NA SAM, a w każdej mamy inną postać wiodącą, jednak ich losy się łączą i zawsze jest to łączność boleśnie mroczna. Podczas czytania nie będziecie się czuć dobrze, to nie książka na poprawę humoru, to brutalny obraz świata - a najstraszniejsze w tym jest to, że jest to obraz prawdziwy.


WIDZIALNA CIEMNOŚĆ jest świetnie wydana przez Zysk i S-ka. Okładka robi robotę, jest rewelacyjnie zaprojektowana przez Macieja Wolańskiego (który projektował także okładkę do WŁADCY MUCH, a jest to jedna z najlepszych okładek w mojej biblioteczce). Ponadto wydrukowano ją na bardzo dobrym papierze o kremowej barwie, która nie męczy wzroku, a i czcionka jest idealna. Tłumaczenie Małgorzaty Golewskiej- Stafiej i Leszka Stafieja również jest na najwyższym poziomie. Jeśli chcecie przeczytać książkę trudną, ale wartościową - to WIDZIALNA CIEMNOŚĆ weźmie was w objęcia i nie puści.

ciemność w człowieku
Wydawnictwo Zysk i S-ka
egzemplarz recenzencki
π

9 komentarzy: