Łączna liczba wyświetleń

niedziela, 18 czerwca 2023

#recenzjePi "PARADOKS SZYMPANSA przełomowy program zarządzania umysłem" Prof. Steve Peters

PARADOKS SZYMPANSA już z tytułu jest strzałem w dziesiątkę. To bardzo ciekawa książka, która (jeśli wierzyć zapewnieniom) odmieniła życie wielu osób i pozwoliła im skupić się na tym, co najważniejsze i osiągnąć sukces. Wiem, że brzmi to dość niewiarygodnie, ale przyznaję, że coś w tym jest, bo sama - po lekturze - nieco zmieniłam myślenie i staram się panować nad swoim szympansem.


Prof. Steve Peters podzielił nasz mózg (tę część odpowiedzialną za myślenie) na trzy części i je nazwał. Tak więc mamy: CZŁOWIEKA, SZYMPANSA i KOMPUTER. Komputer najłatwiej wyjaśnić, bo jest to "baza danych", informacje, które zbieramy przez całe życie i z których korzystamy, gdy przyjdzie potrzeba. CZŁOWIEK, to ta część, która odpowiada za racjonalną analizę rzeczywistość, to głos rozsądku, to pierwiastek, który nas wyróżnia i dzięki któremu mamy szansę zapanować nad zwierzęcymi instynktami. SZYMPANS zaś jest emocjami, to zwierze ukryte w nas, które często przejmuje kontrolę i sprowadza na nas kłopoty, oraz niepotrzebny stres... tylko od nas zależy, czy w danej chwili posłuchamy SZYMPANSA, czy CZŁOWIEKA.



Uważam, że to genialna metafora, którą Prof. Peters przejrzyście omawia w swojej książce. PARADOKS SZYMPANSA jest napisany bardzo jasno i każdy może skorzystać z podanego sposobu myślenia - sposobu, który wcielony w życie, to życie może z powodzeniem ułatwić. Ja już parę razy miałam okazję spojrzeć na swoje decyzje z tej właśnie perspektywy.



W książce odnajdziemy nie tylko "suchy" tekst, ale również przydatne ćwiczenia, jednak nie ma co się obawiać elementarzowej treści. To dowcipnie skrojona praca i uważam, że warto po nią sięgnąć. Czytałam już wiele książek o umyśle, lecz ta podchodzi do tematu inaczej, w sposób bardziej praktyczny i to mi się podoba.

szympans, czy człowiek ?
Wydawnictwo Zysk i S-ka
egzemplarz recenzencki
π

10 komentarzy: