Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 4 kwietnia 2023

#recenzjePi "ILUSTROWANA TEORIA WSZYSTKIEGO" Stephen W. Hawking

Na swoim koncie mam już naprawdę dużo książek, których autorem, lub współautorem jest Stephen Hawking, ale dopiero ILUSTROWANA TEORIA WSZYSTKIEGO sprawiła, że zaiskrzyło. Bardzo podobały mi się także jego wykłady o CZARNYCH DZIURACH, ale to spójne i zrozumiale, bo w tej książce także mamy takowe wykłady.

Co mam na myśli pisząc "zaiskrzyło"? Tylko tyle, że bardzo dobrze mi się czytało tę pozycję i myślę, że wiele z niej wyniosłam. Hawking nie używa tutaj jakiegoś trudnego, specjalistycznego języka, ale też nie banalizuje, a raczej inteligentnie tłumaczy, często posługując się sprytną metaforą.


Ja mam słabość do CZARNYCH DZIUR, a tutaj wiele w tym temacie odnalazłam. Zastanawiam się, czy dane są w pełni aktualne, bo pierwsze wydanie tej książki pochodzi z 1996 roku, więc zakładam (mam nadzieję, że słusznie), że nauka zrobiła parę kroków w przód. Mimo to, odnalazła w tej książce wiele inspirujących opisów zjawisk, o których oczywiście wcześniej czytałam, ale w tym konkretnym przypadku z miejsca je zrozumiałam.


Ostatnio np. czytałam NATURĘ CZASU I PRZESTRZENI, czyli spór Hawkinga z Penrosem i w tym przypadku poległam. Może nie poległam absolutnie, ale to był spory wysiłek i jednak słabe zrozumienie - książka jest po prostu trudna. Dlatego też dobrze zacząć od ILUSTROWANEJ TEORII WSZYSTKIEGO i innych podobnych tytułów, a dopiero potem wrócić do tych trudniejszych, bardziej wymagających.


ILUSTROWANA TEORIA WSZYSTKIEGO zawiera cykl wykładów HAWKINGA, które czyta się dobrze i ma się wrażenie, jakby naukowiec siedział obok i tłumaczył - cierpliwie - to co zrozumiał. Jest w tej książce też spora pokora, bo Hawking często przyznaje, że nie wie wszystkiego i jest też humor, który jest chyba znakiem rozpoznawczym autora.


Książka jest pięknie wydana. Twarda oprawa, albumowy papier, piękne fotografie. Wszystko wygląda świetnie i nadaje się idealnie np. na prezent. Jeśli więc mamcie w domu pasjonata WSZECHŚWIATA, to to jest pozycja obowiązkowa. Ja jestem bardzo zadowolona z lektory - chyba mój ulubiony Hawking (choć dość wczesny - a może właśnie dlatego ulubiony, bo wczesny).

ku krańcom Wszechświata
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π

8 komentarzy: