Łączna liczba wyświetleń

poniedziałek, 5 lutego 2024

#recenzjePi "PAMIĘĆ ZWANA IMPERIUM" Arkady Martine

PAMIĘĆ ZWANA IMPERIUM brzmi dumnie, prezentuje się zacnie i intryguje językiem. Zdecydowanie nie tego się spodziewałam, miałam inne, trudno mi powiedzieć jakie - ale inne wyobrażenie o fabule. Chyba liczyłam na coś w stylu DO GWIAZD Brandona Sandersona, ale to zupełnie inna para kaloszy.

Przede wszystkim Arkady Martine ma bardzo oryginalny język, skupia się na słowach, przykłada wielką wagę do nazewnictwa. Myślę, że chciała być takim drugim Tolkienem i stworzyć własny system językowy. Trochę się jej to udało, choć czuć, że to z lekka przyciężkie. Nie ma swobody, a imiona, choć ciekawie wymyślone, na podstawie interesującego systemu, to jednak nie brzmią najlepiej. Miałam problem z czytaniem tej książki, trochę się potykałam o niektóre zwroty, słowa, imiona właśnie. Uważam, że w angielskim lepiej to brzmi, a po polsku jakby utyka.
Jednak co do samej fabuły, to jest mocno polityczna. Cała ta opowieść to po prostu metafora polityki jako takiej. Problemu władzy, nadużyć z jakimi się niestety wiążę, ciągłych gier i niedopowiedzeń... lub zwyczajnie kłamstw. Podoba mi się, że akcja skupia się na zagadce kryminalnej. Może nie jest to powieść detektywistyczna, ale tajemnica ma potencjał i ciągnie fabułę.


Uważam, że to dość trudna do czytania książka i mam z nią taki sami problem, jak np. z serią KOŁO CZASU... czyli, gdybym zaraz nie sięgnęła po następny tom (a tak właśnie zrobię, bo już zaczęłam PUSTKOWIE ZWANE POKOJEM), to wszystko by mi się rozleciało w głuchej przestrzeni niepamięci. Jadnak bohaterka Mahit ma coś w sobie i chcę widzieć co dalej będzie z tym Teixcalaanem.

co skrywa pamięć
tom 1
Teixcalaan
Wydawnictwo Zysk i S-ka
egzemplarz recenzencki
π

5 komentarzy:

  1. Jak jest przyciężkie językowo, to też troche sie trudno skupić....

    OdpowiedzUsuń
  2. Czuję, że na takie tomisko trzeba sobie przeznaczyć dużo czasu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Thanks for the review. I don't know this author.

    OdpowiedzUsuń
  4. Science Fiction is hard for me to get into. Thanks for the review.

    OdpowiedzUsuń
  5. Chyba w tej książce bym się jednak nie odnalazła...

    OdpowiedzUsuń