Łączna liczba wyświetleń

sobota, 24 lutego 2024

#recenzjePi "INSTYNKT JĘZYKOWY jak umysł kreuje język" Steven Pinker

Steven Pinker jest mi całkiem dobrze znany (tzn. książki, które popełnił). Czytałam jego RACJONALNOŚĆ, która mnie nie zachwyciła i JAK DZIAŁA UMYSŁ, która to już mi się bardzo podobała. Sięgnęłam po najnowszą wydaną na polskim rynku przez Zysk i S-ka, czyli INSTYNKT JĘZYKOWY i to był strzał w dziesiątkę. Pozycja niesamowicie wymagająca, ale i (z mojej perspektywy (arcyciekawa).



INSTYNKT JĘZYKOWY, to oczywiście lektura na wiele miesięcy. Nie da się jej przeczytać na posiedzeniu, ani nawet na kilkunastu posiedzeniach - tu trzeba czasu i skupienia, ale myślę, że naprawdę warto. Każdy, kogo choć trochę interesuje język (a mnie akurat interesuje bardzo) powinien być zadowolony z tej książki.




Steven Pinker na wielu przykładach pokazuje naturę języka, jego niezwykłość, wyjątkowość dla ludzkiego gatunku, to jak dziecko uczy się mówić, uczy się słów, by w dorosłym życiu sprawnie posługiwać się słowem i kreować rzeczywistość. Ja spojrzymy na język właśnie z tej strony, to zrozumiemy, że świadomie użyte słowa, zdania, są jak magia, jak czary rzucane na rozmówcę.


Ta książka jest przepełniona informacjami. Nie jest to łatwa lektura, trzeba się skupić, trzeba chcieć zrozumieć, chcieć poznać każdy aspekt języka - jego naturę. Mnie INSTYNKT JĘZYKOWY będzie jeszcze bardzo długo towarzyszył, ale przynajmniej mam o czym myśleć. Pinker przytacza wiele przykładów z życia, pokazuje na podstawie konkretnych zdań językowe niuanse i to, jak UMYSŁ KREUJE JĘZYK. Świetna sprawa, a najlepsze w tym, że gdy zaczniemy świadomie używać słów, to zdobędziemy wielką moc. Zresztą nie dotyczy to tylko używania języka, ale także słuchania i rozumienia. INSTYNKT JĘZYKOWY daje nam narzędzia do oceny (nawet psychologicznej) rozmówcy... czy to nie wystarczająca zachęta?

jestem słowami, które wypowiadam
Wydawnictwo Zysk i S-ka
egzemplarz recenzencki
π

8 komentarzy:

  1. Jakie to ciekawe zagadnienie. Czuję się zaintrygowana.

    OdpowiedzUsuń
  2. So great that you mention him. Sounds like a very interesting book.

    OdpowiedzUsuń
  3. Wonderful to know about. Thanks so much for your insightful review.

    OdpowiedzUsuń
  4. Mam koleżankę, której to polecę.

    OdpowiedzUsuń
  5. Nie znałam tej książki. Dzięki za polecenie

    OdpowiedzUsuń
  6. Gracias por la reseña. te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń
  7. Mnie książka zaciekawiła i dam jej szansę.

    OdpowiedzUsuń
  8. Bardzo ciekawa i interesująca dla mnie tematyka. Będę miała ten tytuł na oku. :)

    OdpowiedzUsuń