Łączna liczba wyświetleń

środa, 7 grudnia 2022

#recenzjePi "DUCHY NOCY WIGILIJNEJ" wielu autorów

Na początku podziękuję Wydawnictwu Zysk i S-ka za tę przecudowną serię antologii, które wypuszczają dwa razy do roku, na święta i na wakacje. Są fantastycznie wydawane, wyglądają obłędnie, klimatycznie, klasycznie elegancko. Ja mam ogromną sympatię do opowiadań, lubię krótką formę i bardzo ją cenię, a szczególnie lubię poznawać te opowieści z dawnych lat, z przeszłości odległej nieco... największą sympatią zaś pałam do tych angielskich, z klimatem iskrzącego się w koncie kominka.

DUCHY NOCY WIGILIJNEJ, to już szósty tom tej wyjątkowej serii i chyba jeden z najlepszych. Po pierwsze zdecydowano się na wstawienie powieści, wprawdzie niedługiej, ale jednak historię tę z powodzeniem można wydać jako osobną książkę, jak zrobiło to Wydawnictwo IX, a mowa o "Zaginionym stradivariusie" Johna Meade Falknera. Czytałam tę opowieść wcześniej i mnie zachwyciła. Jest świetnie napisana, ma mroczną atmosferę i tajemnicę, która porusza wyobraźnię.


Jestem także zachwycona, że odnalazłam tu dwa opowiadania autora mojej ukochanej książki, która zawsze podnosi na duchu - "Trzech Panów w łódce (nie licząc psa)" Jeroma K. Jeroma. Te dwa teksty są znakomitym przykładem na to, że napisanie opowiadania - dobrego opowiadania - to wielka sztuka. Po jednej stornie mamy znakomitą opowieść pt. "Duch błękitnej komnaty", a po drugiej przeciętnego, nawet raczej słabego "Człowieka nauki".
Dostajemy także interesujący tekst, który napisała Catherine Ann Crowe (koniecznie przeczytajcie notę biograficzną tej autorki... jest ciekawa) "Nawiedzony zamek w Sławięcicach". To świetnie, że pisarka sięgnęła po nasz ogórek.


Opowiadań mamy jedenaście i każde warto przeczytać. Ja zawsze palę się do poznawania opowieści, które potem mogę snuć w towarzystwie przyjaciół. Bardzo wam polecam całą serię i ja się niesamowicie cieszę, że jestem jej posiadaczką. DUCHY NOCY WIGILIJNEJ, to świetna antologia, wartościowa i klimatyczna.

duchy znów straszą
antologie klasycznych opowiadań o duchach
tom 6
Wydawnictwo Zysk i S-ka
π

14 komentarzy: