Łączna liczba wyświetleń

wtorek, 23 lipca 2019

#recenzjePi "Mózg. Opowieść o nas" David Eagleman


Ile w człowieku człowieka i czy zastąpią nas roboty?

Czuję, że już nic nie czuję… a ta książka wytrąciła mnie z równowagi. Wszystko to, jest jedynie moim wewnętrznym przeżyciem, którym dyryguje MÓZG, ta „szara substancja”, poskręcane kabelki. Czytałam słowa Davida Eaglemana z rosnącym zainteresowaniem, ale i niepokojem. Koniec końców jestem rozdarta.
„MÓZG opowieść o nas”, to pozycja obowiązkowa dla fanów „ciała”, fizycznych możliwości i psychicznych ograniczeń. Wiele się dowiedziałam, choć wiele też już wiedziałam a niektóre ze stawianych tez mnie nawet drażniły. Mimo to doceniam pracę autora, jego ogromne zaangażowanie w to, co robi, jego pasję i jego… mózg. Pisze zrozumiale, bardzo przystępnie, więc każdy może po książkę sięgnąć bez najmniejszych obaw. Zachwyciłam się, że tak nieskromnie napiszę – swoją złożonością. Człowiek jest genialnym organizmem z cudownym urządzeniem pod czaszką… ale właśnie, czy naprawdę MÓZG to urządzenie, to zlepek substancji, komórek?
Ostrzegam, że w tej książce jesteśmy potraktowani nieco hmmm przedmiotowo. Odebrano nam wolną wolę, decydowanie o sobie, świadomość a nawet miłość. Nie znajdziecie tu pokrzepienia – ale znajdziecie tu naukę, więc śmiało mogę polecać, bo jest to bardzo dobra pozycja. Autor wiele mi wyjaśnił, choć na szczęście mam swój MÓZG i z niego korzystam. Trochę nie podoba mi się tłumaczenie najgorszych przestępstw nauką – bo w świetle tego, co tu przeczytałam, każdego mordercę można usprawiedliwić i jedyne, co „należy” zrobić, to go „leczyć”. Założenie ciekawe, acz prowadziłoby nas do absurdów i dalszych nieporozumień.


Lecz, co by tu nie pisać, „MÓZG opowieść o nas” jest fascynującą lekturą, która przyprawia o ból MÓZGU… ból głowy J Odbyłam niezwykłą podróż do wnętrza siebie, zachwyciłam się możliwościami, jakie nauka roztacza przed człowiekiem, zobaczyłam piękno umysłu i zagrożenia, jakie może nieść nawet małe odstępstwo od „normy”. Poznałam historię ludzi, którzy muszą zmagać się z chorobami wprost nie do pojęcia. Wszystko to sprawiło, że nabrałam jeszcze większego szacunku do cudu jakim jest CZŁOWIEK, bo tak – jesteśmy cudem i tego należy się trzymać. Myślę, że nie można wszystkiego tłumaczyć nauką, ale nauka jest kluczem do wielu drzwi, leczy choroby i daje nadzieję.
Polecam wszystkim, którzy chcą poznać siebie – lepiej… ale, ale pamiętajmy, że mamy MÓZG, więc z niego korzystajmy.

7/10 bardzo dobra książka    

* UWAGA : uczucie niepokoju gwarantowane!
* PAMIĘTAJMY: nauka jest piękna, ale piękniejszy jest człowiek, który naukę uprawia.   


Wydawnictwo Zysk i S-ka


 π 




39 komentarzy:

  1. Chyba widziałam w empiku, takie pozycje są dobre na każdą okazję i porę roku!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To prawda - dają do myślenia, ale trzeba mieć "głowę na karku" przy ich czytaniu by po lekturze nadal być "człowiekiem". :)

      Usuń
  2. Mózg to centrum, z którego wysyłane są impulsy sterujące naszymi działaniami. To on reaguje na bodźce, które my odbieramy zmysłami. Mózg i umysł są ze sobą powiązane, a to dopiero świadczy o naszym humanitaryzmie. Bardzo dziękuję za kolejną ciekawą propozycję i pozdrawiam ciepło :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. :) Heh jakbym czytała Eglemana :)
      miło mi
      uściski
      Pi

      Usuń
    2. Obecnie zapanował trend pisania o mózgu, jego możliwościach i zagrożeniach, na jakie jest narażany. Stąd płynie moje zainteresowanie mózgiem i umysłem. Pozdrawiam i również przesyłam uściski :)

      Usuń
    3. Mam podobnie :) i lubię taką literaturę - bo przecież zawsze dobrze wiedzieć więcej :)

      Usuń
  3. Raczej nie mój klimat, chociaż okładka wygląda bardzo zachęcająco.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jest to książka, która wywołuje dyskomfort... ale poszerza też wiedzę - choć faktycznie, takie klimaty trzeba lubić :) więc rozumiem :) pozdrawiam ciepło Pi

      Usuń
  4. Bardzo ciekawe.
    Tak, mózgu trzeba używać. Bo jak wiadomo, nieużywane organy zanikają. ;p

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ha, ha, ha :D no tak, i wszystko jasne :)
      uwielbiam Cię ;)

      Usuń
  5. Książka warta uwagi :D
    Pozdrawiam! wy-stardoll.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
  6. Temat książki wydaje się naprawdę ciekawy, ale chyba to nie moje klimaty.

    OdpowiedzUsuń
  7. Książka dla mnie! Uwielbiam poznawać fakty na temat naszego mózgu, psychiki, osobowości!

    OdpowiedzUsuń
  8. Książka dla mnie! Na pewno będzie dobrym uzupełnieniem psychoterapii, bo zawsze jak wychodzę z gabinetu mam wrażenie, że nie wszystkiego się dowiedziałam...

    OdpowiedzUsuń
  9. Książka na pewno robi wrażenie. Nie dla mnie, bo raczej nie interesuje mnie taka tematyka, ale na pewno dla mojej kuzynki. Jestem przekonana, że będzie zachwycona.

    OdpowiedzUsuń
  10. Okładkę kojarze, ale nie czytałam tej książki. Kto wie, może kiedyś się skuszę, lubię taką tematykę.

    OdpowiedzUsuń
  11. O to zdecydowanie coś dla mnie. Rzadko mam okazję sięgnąć po tego typu książkę, ale uwielbiam to robić :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bardzo mnie to cieszy :) zatem miłej lektury życzę!

      Usuń
  12. Świetna pozycja. Naprawdę interesująca i zachęcająca recenzja, ja niestety nie miałam okazji bliżej poznać tej książki :)
    Pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Można zamówić na stronie Wydawnictwa Zysk i S-ka oraz dostępna jest w dobrych księgarniach :)
      dziękuję za miłe słowa i pozdrawiam
      Pi

      Usuń
  13. Ja raczej nie sięgam po tego typu książki :(

    OdpowiedzUsuń
  14. Czytałam, potwierdzam, świetna jest :)

    OdpowiedzUsuń
  15. Wow, ale to może być dobre! Koniecznie muszę dorwać tę książkę :D

    Pozdrawiam
    https://subjektiv-buch.blogspot.com/

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele ciekawostek o naszym mózgu - czyli o nas :)

      Usuń
  16. Nie słyszałam wcześniej o tej książce, ale widzę, że warto ją przeczytać :)

    OdpowiedzUsuń
  17. Czytałam, warto po nią sięgnąć

    OdpowiedzUsuń
  18. Co drugi Dawid to mądrzejszy cholera 😃😃😃 Dawać mi tu tego mądrale co takie fajne książki pisze. Lubię tego typu książki. Dzięki za zachętę. Mniaaam mniaaam będzie się z przyjemnością czytało

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele można się dowiedzieć :) ciekawostka na ciekawostce i jeszcze przystępnie napisane.

      Usuń