Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 4 lipca 2024

#recenzjePi "TOMEK I OPELELE droga smoka" Błażej Kronic

Lubię czytać opowieści dla młodszej młodzieży, takie typu HARRY POTTER. Myślę, że historie z tego gatunku pozwalają mi poczuć się dzieckiem, taką otwartą na czary i przygody osobą, którą bardzo lubiłam... ale dorosłam. Dlatego też sięgnęłam po TOMKA I OPELELE Błażeja Kronica... i było nieźle, choć nie wspaniale. 

Po pierwsze piszę tę opinię z perspektywy kogo, kto przeczytał jednak bardzo dużo książek i ma w sobie już jakąś tam dojrzałość czytelniczą. Myślę, że dziecko w tej opowieść może odnaleźć zdecydowanie więcej radości niż odnalazłam ja. 

Błażej Kronic miał bardzo dobry, miły pomysł. Sięgnął także do metafor i nie bał się trudnych tematów, jak np. wątek główny - choroba taty głównego bohatera. Nie napiszę, że "ograł" to znakomicie, ale przekazał pozytywną moc.

To co niestety rzuca się w oczy, to styl. Nie jest idealny - dialogi są raczej sztuczne, nie ma różnicy między tym, co mówi dziecko, rodzic, czy istota magiczna i co najważniejsze, są "tłumaczące". Każda rozmowa, to tłumaczenie czytelnikowi kto kim jest i jaki ten ktoś jest niesamowity - a takie rzeczy powinny wynikać z akcji, bo wtedy bohater staje się pełnokrwisty. 

Jednak jak już wspomniałam, jest to ciepła opowieść i może się rozkręci - to to pierwszy tom serii. Ciekawe jak to autor rozegra... a jeśli chodzi o okładkę, to bardzo podoba mi się ilustracja Kamila Murzyna (przypomina zapowiedź dobrej przygodowej gry komputerowej). 

Ach! i ogromnie urzekło mnie to imię - OPELELE!


przeprowadzka, choroba i czary 

tom 1

Tomek i Opelele 

 Wydawnictwo Zysk i S-ka 

egzemplarz recenzencki 

π


3 komentarze:

  1. Oby seria się rozkręciła. Podoba mi się tytuł tej książki.

    OdpowiedzUsuń
  2. Oczywiście w pierwszej chwili zobaczyłam OPEL i myslałam, że o samochodach bedzie. ;p

    OdpowiedzUsuń
  3. Gracias por la reseña. Tomó nota. Te mando un beso.

    OdpowiedzUsuń