Łączna liczba wyświetleń

czwartek, 25 stycznia 2024

#recenzjePi "DUCHY ZIMOWEJ NOCY" zbiór opowiadań

Zysk i S-ka wprowadziło na polski rynek jedne z - jeżeli nie po prostu NAJCIEKAWSZE zbiory klasycznych opowiadań o duchach. Z tej serii mam wszystkie tomy i jestem z tego ogromnie zadowolona... liczę na następne. Bardzo trudno jest ocenić, wybrać ten najlepszy tom, bo tego typu antologie nigdy nie są równe, a opowiadania prezentują różny poziom... jednak DUCHY ZIMOWEJ NOCY mają wyjątkowo dużo fantastycznych tekstów.


Jedyne, w moim odczuciu raczej słabe historie wyszły spod pióra Mrs Henry Wood, czyli tak naprawdę Ellen Price. Poznałam dość dobrze twórczość tej pani i są to "wiktoriańskie opowieści dla kobiet" i nie jest to komplement. Mimo to i tak są ciekawostką i czerpię z nich interesującą rozrywkę.



Jednak ten tom to - jak wspomniałam - skarbnica świetnych opowiadań np. autorstwa znakomitego G.K. Chestertona, czy Jerome K. Jerome (od cudownej książki "Trzech panów w łódce nie licząc psa"). mamy także teksty Henryego Jamesa i jedno Autora Nieznanego, która to historia już przez samą tajemnicę związaną z autorstwem, jest niezłą gratką.



Myślę, że przytoczenie tu paru tytułów powinno zachęcić każdego niezdecydowanego: "Sklep z duchami", "Nawiedzony młyn", "Cień w kącie", "Duch starego Hookera", "Szkielet" itd. To wyjątkowa literatura, która nie powinna być zapomniana i dobrze, że się ją wznawia. Ja osobiście uwielbiam czytać takie opowieści, bo mogę je poznać na raz, nie zajmuje mi to dużo czasu, nie męczy a poznaję ciekawy styl, bohaterów i atmosferę. Opowieści o duchach zajmują szczególne miejsce w moim sercu i zawsze z przyjemnością poznaję kolejne.



Książka jest fantastycznie wydana. Piękna okładka, niezwykle klimatyczna, z ilustracją, która pobudza wyobraźnię i zaraz sugeruje klasyczne straszenie. Twarda oprawa i świetny papier a czcionka nie męczy, jest idealnej wielkości. Tutaj wszystko gra i ja nie mogę się doczekać kolejnych odsłon spotkań z duchami... mam nadzieję, że następny tom do nas przybędzie latem.

straszyć trzeba umieć
Wydawnictwo Zysk i S-ka
egzemplarz recenzencki
π

5 komentarzy:

  1. Piękne wydanie i ciekawa zawartość. Czego chcieć więcej!

    OdpowiedzUsuń
  2. Parece un buen libro. Gracias por la reseña.

    OdpowiedzUsuń
  3. Perfect for the weather we are having. A cozy read, indeed!

    OdpowiedzUsuń
  4. Wydawnictwo nie tylko stara się o kwestię wizualną wydań, ale też zbiory opowiadań od nich są z reguły ciekawe.

    OdpowiedzUsuń